24 januari, 2023

Elmotorer och stora motorbåtar – full fart för båtbranschen i Düsseldorf

Lanseringen av nya elmotorer för båtar går snabbt nu och på den stora båtmässan Boot Düsseldorf lanserade Mercury Marine en serie nya elutombordare som kommer att få stort genomslag. Bland båtlanseringarna låg svenska Nimbus Group i täten med två kommande nyheter, varav en med elhybriddrift, och en ny spännande Aquador med utombordare.

Mercury Marine utökar sitt utbud av elektriska utombordare med den nya modellen Avator 7.5e. Motorn har bättre användarvänlighet, nya anslutningsmöjligheter och smart batteriteknik. Totalt sett ska det här ge fler båtägare möjligheten att använda eldrift.

Mercury Marine hade valt att förlägga världspremiären för Avator 7.5e på den stora mässan Consumer Electronics Show 2023 (CES) i Las Vegas i USA. Men i Düsseldorf fick de verkligt båtintresserade känna på den och Båtliv fick även tillfälle att köra motorn på flera olika båtar.

Motorn är enkel att hantera. Vi körde en variant med reglage kopplat på en enkel styrpulpet, men motorn finns även med rorkult. Fram och back är inga konstigheter och man får tydliga besked om effekt och batteriets laddningsstatus på en tydlig LED-skärm. Batteribyte är enkelt att utföra även på sjön. Den 1 kWh stora batteripacken byts ut genom att motorns toppkåpa öppnas och sedan är det bara att byta insatsen, ungefär som på vilket eldrivet handverktyg som helst.

Avator 7.5e-utombordaren genererar 750 W vid kardanaxeln och producerar liknande hastighet och acceleration som en Mercury 3,5 hk bensindriven fyrtaktsutombordare. Motorn erbjuds med rorkult eller fjärrstyrning och passar bra för att driva många små båtar, inklusive jollar, gummibåtar och kajaker.

Avator är ett stort steg inom marin utveckling, inte minst för att det är en färdig produkt med snygg design. 7.5e-modellen är den första i en serie av elektriska utombordare som släpps under 2023, när Mercury säger att de ska bli ledande inom elektrifierad framdrivning av båtar. Mercury planerar också att visa koncept för sina Avator 20e och 35e utombordare, som ska finnas på marknaden senare under 2023. Priset är inte klart än, men i Tyskland kostar Avator 7.5e 3 299 Euro plus 19 % moms, det vill säga en bit över 40 000 kr med svensk moms.

På mässan fanns även ett stort utbud av elmotorer från andra stora tillverkare som Torqeedo och ePropulsion. Vetus från Nederländerna visade en serie elinombordare, en motortyp som bör ha en ljus framtid. De nya motorerna heter EAIR04024, EAIR040 och EAIR060.

Bland båtpremiärerna stod Nimbus Group i centrum. På mässgolvet fanns helt nya Aquador 250 HT, ett varumärke som även det ägs av Nimbus. Det här är den andra båten i Aquadors modellprogram, där toppmodellen 380 HT blir sist i raden.

Aquador 250HT har en hel del likheter med 300HT, men är som namnet avslöjar 5 fot kortare. Den nya generationen båtar har fått ny design såväl utvändigt som invändigt och bland nyheterna märks en ny hardtop-design som kombinerar kabinbåtens alla fördelar med dem hos en helt öppen båt. Både 250HT och 300HT har det nya AquaDynamic-skrovet vars egenskaper innebär att båtarna planar vid lägre hastigheter samtidigt som de kräver betydligt mindre gaspådrag för att komma upp i marschfart, något som ger lägre bränsleförbrukning och därmed mindre påverkan på miljön. Aquadors nya modellserie har också tagits fram för vacuuminjicering, en byggmetod som optimerar materialåtgången och ger minsta möjliga miljöpåverkan vid produktion. När det gäller motoralternativ kan både 300 HT och 380 HT utrustas med antingen inombordare eller utombordare medan 250 HT utrustas med utombordare.

Boot Düsseldorf var ungefär lika stor som innan pandemin som slog till. En märkbar skillnad var att de större segelbåtarna var färre till antalet. Alla större tillverkare utom HanseYachts fanns dock på plats med svenska Arcona Yachts och Hallberg-Rassy som deltagare. Arcona stod för en premiär med en modell utrustad med eldrift.

Lars-Åke Redéen

Bildtexter:

Avator 7.5e är Mercurys senaste elutombordare. Motorn går tyst utan transmissionsljud och är snyggt designad.

Mercury Avator 7.5e är en kompakt och väldesignad elutombordare.
Aquador 250HT är den andra modellen i märkets nya serie.
Nimbus 465 Coupé blir ett nytt flaggskepp för den svenska båttillverkaren. Båten visades dock bara på ritningsstadiet på Boot Düsseldorf. Den nya modellen på 15 m (löa) x 4,6 m är en riktig långdistanscruiser med högsta komfort. En intressant nyhet är att båten får en helelektrisk hybridlösning med en generator som räckviddsförlängare.
Axopar och systerbolaget BRABUS Marine drar alltid till sig enorm uppmärksamhet på båtmässorna. Årets största nyhet var BRABUS “Stealth Green” i militärgrönt med matchande grafik. Även klädseln sticker ut med färgen BRABUS ”Sunrise”.
Princess Yachts hade världspremiär för sin nya S72. Det är en elegant flybridgebåt med mycket stora utrymmen.
Vetus nya elinombordare EAIR.
Den kanske fulaste elbåten i Düsseldorf var denna pontonbåt med namnet Ingenity 23E. Den är på 7,09×2,59 m och försedd med en 160 kW elmotor med Bravo 3 drev samt batteri på 126 kWh.
Bland elbåtstillverkarna var de båda svenska företagen X Shore (bilden) och Candela på plats. Vid X Shores båt visades även den elektriska superladdaren från Aqua superPower.
Wallynano 37 är en riktigt läcker och hypermodern segelbåt på 12,10×2,60 m. Båten väger 2 800 kg och har ett krysställ på 72 m2.
Bavaria C46 blir ett tillskott till företagets serie med C-Line segelbåtar till 2023. 46-fotaren är en vidareutveckling baserad på de två tidigare modellerna C38 och C42.
Båt helt utanför utställningen, men ändå kul ombyggnation av en fiskeknobb…
Superyachthallen på Boot Düsseldorf var som vanligt fylld av riktigt stora motoryachter från främst engelska och italienska tillverkare. Den marknaden lever ett helt eget liv.