2018 lanserade Yamaha sina nya XTO-utombordare på 425 hk. Denna råstarka och smidiga V8-motor gav nya förutsättningar till båtmarknaden. Vridmomentet och den höga effekten öppnade nya marknader inte bara för RIB-båtar utan även utombordardrivna weekendcruisers och större båtar.
XTO har bland annat branschens första direktinsprutning, som ger förbättrade prestanda och högre effektivitet över hela varvtalsområdet, jämfört med traditionella motorer med elektrisk bränsleinsprutning.
Nu presenterar Yamaha två nya versioner: XTO 450 hk V8 och XTO 400 hk V8. Nya XTO 450 hk V8 har ny dekor, förbättrade användarfunktioner och högre vridmoment med effekt över hela varvtalsområdet, vilket gör att den blir ett alternativ för ännu fler båtar.
Yamahas exklusiva TotalTilt-funktion möjliggör fullständig upp- och nedtiltning (trimning sker manuellt) med en dubbeltryckning på respektive trimknapp.
Digital elektrisk styrning (DES) innebär superlätt och bekväm hantering av båten. Styrningen ger en precisare känsla under längre tid tack vare den avancerade och robusta konstruktionen. DES minskar också behovet av underhåll. DES är inbyggt i XTO 450 hk och 400 hk V8-motorerna.
I de nya XTO 450 hk och 400 hk V8-motorerna är det även enklare att koppla till HelmMaster EX-systemet. Detta gör det möjligt att styra med joystick var som helst ombord och har AutoPilot, FishPoint och SetPoint positioneringsteknik. De senaste XTO-modellerna har också ett integrerat Helm Master EX propellerljus.
De nya XTO-motorerna har också ett högeffekts generatorsystem att snabbare ladda batterierna. Allt i båten kan laddas med detta snabbladdningssystem.
Man kan även byta olja på XTO:erna med båten sjösatt, vilket gör bytet snabbare och enklare, sparar båtlyft och förvaring på land.