Lagom till öppningen av Paris båtmässa – Salon Nautic de Paris – presenterade Beneteau två nya båtmodeller med eldrift. Det är två segelbåtar som båda för drivlina från tyska Torqeedo.
De två nya modellerna är Beneteau Oceanis 30.1 och First 44. De är viktiga delar av Groupe Beneteaus hållbarhetsstrategi, som omfattar allt från tillverkningsprocesser och produktutveckling till nya båtar med sikte på koldioxidreduktion och miljövänlighet.
Det första skrovet av Beneteau First 44 är en racer/cruiser med ett Torqeedo Cruise pod-drivsystem. Båten byggs med återvinningsbart harts, en kombination som gett First 44 pris för miljöförbättring i tillverkningsprocessen för Beneteaus integration av biomaterial och återvinningsbar harts i stor skala. En elektrifierad version av Oceanis 30.1 (bilderna nedan) lanseras också på ”Salon Nautic”.
Partnerskapet mellan de två branschledande företagen är redan en framgång för två andra av Groupe Beneteaus varumärken: Excess och Delphia. Excess 15 har en hybridelektrisk drivlina med Torqeedos Deep Blue saildrive. Från Delphia kommer två 100 procent elektriska modeller: Delphia 10 och Delphia 11. Delphia, med huvudkontor och fabrik i Polen, vände för ett par år sedan från segelbåtsproduktion till att bygga motorbåtar sedan Beneteau tagit över som nya ägare. Företaget har för avsikt att vara 100 procent elektriskt 2024.
Ohh.. intressant..fast, jag har för mej segelbåtar drivs framåt med vindkraft..dvs..segel..inte med elkraft…e jag riktigt ute å seglar eller finns det någon annan som har samma åsikt.?
Ja, du har helt rätt 🙂
Men det kan vara viktigt att veta vilken hjälpmotor de har också. Kanske borde uttryckts på ett annat sätt dock.