17 november, 2022

Skalbart elektriskt drivsystem för båtar upp till 2 400 kW

Nya och mer färdigutvecklade elektriska drivsystem var bland de hetaste nyheterna på branschmässan Metstrade i Amsterdam 14–17 november. Företaget eD-TEC visade sitt skalbara elektriska drivsystem eD-QDrive.

Skalbarheten innebär att systemet kan användas i båtar upp till 30 meters längd. Det kan användas i installationer med upp till fyra enheter på totalt 2 400 kW. En annan finess är molndataanalys och en mjukvarudriven affärsmodell möjliggör ständiga systemuppdateringar och uppgraderingar.

Systemet är designat och utvecklat av ”Believer Team” på det tyska nystartade företaget eD-TEC, som är grundat av VW Groups tidigare chefsstrateg Michael Jost med stöd av Mike och Marc Jost. De har tagit fram en eldriven lösning som ska kunna användas i allt från små dagtursbåtar och tenderbåtar till performance cruisers på 30 m.

Det blir möjligt med den modulära och skalbara designen hos eD-QDrive-enheterna och en kraftfull batteribank. De effektområden som systemet kan användas i är allt från 50 kW till 2 400 kW. Även batteribanken är modulär med effekter på 80–320 kWh.

Systemet är enligt tillverkaren lätt att installera för båtbyggare, vilket är en viktig aspekt i tider då många nystartade företag säger att de har uppfunnit allt från drivsystem till kompletta, nya båtar.

Plattformsdesignen bygger på sex ”kärnprinciper” som utgör eD-Tec Technology Stack. Grunden är systemet Backbone där alla komponenter (propellrar, backslag med mera) arbetar optimalt.

Enligt eD-QDrive kommer skrovet, som utvecklas tillsammans med respektive båttillverkare, att få högre topphastighet och bättre räckvidd genom minskat motstånd.

Den tredje principen är själva drivlinan, som använder axiell flödesteknik i motsats till den radiella flödestekniken som är tyngre men billigare att tillverka och därför den typ som vanligtvis används i andra elektriska drivsystem . Att använda axiell flödesteknik innebär att eD-QDrive-enheten på 100 kW endast väger 20 kg och hela drivlinan väger endast 100 kg.

Det fjärde är tillämpningen av E3/AI/AD-principer från bilbranschen, vilket ger tillgång till programvaran för varje komponent via en central AI-box, kopplad till molnbaserad analys.

eD-QDrive-systemet är tillgängligt nu för båtbyggare. Den första installationen blir i en 28-fots RIB, som lanseras innan årets slut.