Den svenska räddningsbåttillverkaren Safe at Sea AB har sålt det första exemplaret av den elektriska räddningsbåten ElEcoRunner, med den nya elektriska drivlinan ElEcoDrive.
Pressmeddelande:
”Den låter ju ingenting!” utbrast deltagarna när ElEcoRunner gav sig iväg.
Det hände när Safe at sea AB ihop med sina projektpartners genomförde den demo- och mediadag som varit planerad sedan september. I samband med demonstrationen såldes den första ElEcoRunnern till Sjöräddningssällskapet, som därmed tar ett stort kliv mot att minska sitt klimatavtryck.
Safe at Sea och Sjöräddningssällskapet har samarbetat i utveckling av ElEcoRunner-konceptet sedan projektet startade 2019. Utvecklingen av ElEcoRunner är ett gemensamt initiativ, för att visa hur man kan göra sjöräddning och andra viktiga verksamheter på vatten fossilfria och möta den stora efterfrågan på små utsläppsfria räddningsbåtar. Sjöräddningssällskapet som med utvecklingen av RescueRunner år 2003 var pionjärer inom utvecklingen av lätta och flexibla räddningsbåtar, fortsätter att ligga i framkant genom dels sitt engagemang i projektet dels sitt köp av det allra första ElEcoRunner-systemet.
I samband med den tragiska helikopterolyckan i Göteborgs skärgård 2003, som ledde fram till utvecklingen av RescueRunner, tillverkades sex RescueRunners. Alla namngivna efter de besättningsmedlemmar som omkom i olyckan. En av dessa namngavs till minne av Owe Persson och det är denna båt som i det här fallet har konverterats till ElEcoRunner och därmed får nytt liv som elektrisk, emissionsfri och tyst räddningsbåt. RescueRunner blev snabbt en populär räddningsbåt och har sedan utvecklingen exporterats till över 30 länder.
Det finns ett stort intresse för det nya elektriska modellprogrammet. Bland intressenterna finns rederier, sjöräddningsorganisationer, räddningstjänst med flera. Safe at Sea är bland annat inbjudna till Paris i början av november för en större demonstration av sitt modellprogram, för att möjligt utgöra en del av räddnings- och säkerhetsorganisationen under ett större idrottsevenemang som arrangeras 2024.
– Vi är övertygade om att det framöver kommer att bli tystare i hamnar och runt badplatser, och att det nu finns en lösning för de som är begränsade och inte får lov att använda konventionella förbränningsmotorer, säger Kaj Lehtovaara, en av projektutvecklarna på Safe at Sea AB (publ).
Båten som säljs till Sjöräddningssällskapet är den båt som Safe at Sea under projektet har byggt och man kommer fortsättningsvis använda båten för vissa tester för produktionsversionen.
– En fantastisk dag där våra projektpartners tillsammans kunde visa upp denna revolutionerande miljövänliga räddningsbåt. Vi ser ett stort intresse för ElEcoRunner och ElEcoDrive, den elektriska drivlinan som kan ersätta förbränningsmotorn i våra olika plattformar, säger Henrik Hartman, vd på Safe at Sea AB.