Efter snart tre års utveckling och tester lanserar svenska Hwila Yachts en helt eldriven version av Hwila 25. De vackra linjerna och de exklusiva detaljerna känns igen från den tidigare versionen, men ombord finns en toppmodern elektrisk drivlina.
Båtliv provkörde Hwila 25 med en bensindriven utombordare (installerad som ”inombordare”) för ett par år sedan. Vi var då mycket imponerade över detaljkvaliteten och båtens fina skrov som verkade vara som gjort för eldrift eller en liten förbränningsmotor. Redan då talades det om en eldriven version, men det dröjde till i år innan den blev klar.
– Marknaden för eldrivna båtar växer snabbt och vi tror att en premiumbåt i det långsamtgående segmentet kan locka fler till det fossilfria båtlivet, både i Sverige och utomlands, säger Viktor Norstedt vd.
Under utvecklingen av den elektrifierade versionen av Hwila 25 har fokus legat på tillförlitlighet, energieffektivitet, manövrerbarhet och användarvänlighet. Med sitt energieffektiva skrov utgör båten en tacksam plattform för eldrift, tack vare det klarar sig båten med ett förhållandevis litet batteripack som man enkelt laddar fullt på 9h i ett vanligt landströmsuttag.
Med hjälp av det senaste inom batteri- och framdrivningsteknik har man skapat en tystgående båt med mycket god manöverförmåga, körkänslan är bibehållet klassisk med traditionellt gas-/växelreglage och stor ratt.
En vanlig uppfattning är att eldrivna båtar har allt för kort räckvidd och inte är praktiskt användbara med dagens teknik, det vill man med denna modell motbevisa.
Serieproduktion av Hwila 25 Electric inleds i år. Även denna modell, liksom den bensindrivna systermodellen, kommer att byggas i Visby.
Fakta Hwila 25 Electric
Längd: 7,45 m
Bredd: 1,95 m
Batteri: 28,8 kWh Lithium-Ion LFP
Räckvidd: 120 M–35 M (4–8 knop)
Drivlina: POD 8 kW
Toppfart: 8 knop
CE-klass: C
Pris: från 1 295 000 kr. Long range batteri 100 000 kr extra
Info: http://www.hwila25.se/