Tankfartyget Rone, som sjönk i dåligt väder vintern 1981, ska nu tömmas på drygt 200 000 liter tjockolja. Vraket ligger på 98 meters djup, 28 km väster om Gotland. Operationen startar 22 september.
Havs- och vattenmyndigheten, HaV, som finansierar arbetet, klassar vraket som ett Sveriges fem mest miljöfarliga. Det beror bland annat på att ett oljeläckage från vraket med stor sannolikhet skulle påverka marina kustmiljöer negativt.
– Därför känns det väldigt bra att bärgningen av olja från vraket nu kommer att genomföras, säger Fredrik Lindgren, utredare vid HaV.
Rone sjönk när hon var på väg till Gotland i mitten av februari 1981. Eftersom vraket ligger på så stort djup kommer inga dykare att utföra tömningen, som beräknas ta ett par veckor beroende på väder och vind.
– Företagen som utför arbetet, danska JD Contractor och norska Miko Marine, ska istället använda sig av en obemannad undervattensrobot, säger Fredrik Lindgren.
Vraket har, enligt de uppgifter HaV har, hittills inte läckt ut någon olja i havet. Filmer visar att Rone är i relativt gott skick. Den låga salthalten i Östersjön medför en lägre korrosionshastighet, rost, som bryter ner skeppsvrak.
På 98 meters djup är vattnet kallt, vilket gör att oljan är trögflytande. Det innebär att man kommer att värma den, för att göra den mer lättflytande och därmed enklare att pumpa upp till arbetsfartyget.
Källa och bild: HaV.