En av de stora nyheterna första dagen av Cannes Yachting Festival var Axopars lansering av en eldriven båt. Axopar Boats står för själva båten medan den norska tillverkaren Evoy, som gör elektriska drivlinor för båtar, står för drivlinan. Den första båten är en prototyp, men visar tydligt vart utvecklingen är på väg.
Axopar 25 med elektrisk drivlina är något av en dröm som har blivit verklighet för den framgångsrika finländska båttillverkaren.
– Axopar är glada att väldigt glada för att tillsammans med utvecklare utmana ”status-quo” i båtindustrin. Vårt partnerskap med Evoy är ett perfekt exempel på hur två företag tillsammans kan utveckla båtlivet och båtindustrin. Vi ser elektrifiering som ett framtida komplement till en industri där Axopar är i framkant. Vi vill vara med och utveckla framtidens teknik, säger Jan-Erik Viitala, Founding Partner, Axopar.
Axopar ser ett stort behov för mindre båtar med en rimlig räckvidd som är eldrivna. Särskilt gäller detta i regioner där förbränningsmotorer är förbjudna eller begränsade, till exempel i Amsterdam, Schweiz och på vissa platser i Frankrike.
Utombordaren är byggd på en Mercury Verado 300 hk rigg. Kåpan är densamma, men omlackerad.
Elmotorn drivs med 800 Volt och får sin kraft från 2×63 kWh Kreisel batterier, vilket ger prototypen en toppfart på 50 knop men går att köra 25 M i 25 knop. Dessutom kan batterierna laddas på cirka en timme.
Evoy har mycket erfarenhet av att utveckla elektriska drivlinor. Volymerna är dock fortfarande små, vilket märks på prislappen.
Den 300 hk motor som användas på Axopar 25 kostar inklusive batterier 1 750 000 kr med svensk moms. Motor plus batterier väger 800 kg.