30 augusti, 2022

65-fots yacht med Petestepskrov och utombordare – Van der Valk EDGE 65

Med fyra Mercury V12 utombordare och skrov från svenska Petestep ska Van der Valks senaste yacht bli något alldeles extra. EDGE 65 blir helt skräddarsydd för båtälskare som vill ha något extremt.

Van der Valk i Nederländerna är välkända för sina yachter som byggs i aluminium. Det första exemplaret av EDGE 65 är redan under konstruktion för ägaren och de har börjat bygga skrov nummer två. Även större modeller är under utveckling.

Tanken är att EDGE 65 ska fungera som ett systerfartyg till företagets 90-fots superyacht LeVen som byggdes 2019. Familjen som äger yachten har även en 34 m lång tredäckad yacht med namnet Lady Lene som levererades 2021.

Det är således en mycket erfaren yachtägare som har beställt EDGE 65 för att skapa den ultimata weekendyachten, som ska användas för resor till bland annat Bahamas. Båten har tagits fram av Van der Valk i samarbete med exteriördesignern Cor D. Rover, inredningsdesignern Carla Guilhem och Studio Delta Naval Architects.

EDGE 65 får en toppfart på 40 knop, men kan också köras lugnt och fint på mycket grunda vatten tack vare ett djupgående på endast 90 cm.  Den har bland annat utfällbara plattformar på sidorna på cirka 48 kvadratmeter extra däcksyta.

Yachtens djupgående på under tre fot öppnar upp alla utom de grundaste vattnen, medan en toppfart på 40 knop påskyndar djupa vattendrag.

Motorerna är fyra Mercury V12 Verado utombordare, med en total effekt på 2 400 hk. Det är mycket ovanligt med utombordare på en yacht i den här storleken och EDGE 65 är med cirka 30 tons vikt den tyngsta båten i den här klassen som klarar att drivas av utombordare.

En av förklaringarna till båtens prestanda är skrovet från svenska Petestep.

– Att kombinera sådana hastigheter på en 65-fotare med superyachtstandarder för komfort var en mycket krävande uppgift, säger Petestep vd Jonas Danielsson.

– Vi arbetade nära med mjukvaruexperter med en omfattande serie simuleringar för att se hur båten skulle bete sig i alla typer av vatten. Varje simulering tog mellan en halv och en dag att slutföra och vi genomförde ett femtiotal för det här projektet.

Projekten resulterade i beslutet att lägga till tre Petestep-deflektorer till skrovet, monterade i en V-form för att trycka vatten nedåt och akterut. EDGE 65 kommer att ha en lägre fuktad yta, högre grad av lyft och framåtdrivning från sprayens omdirigering. Det övergripande resultatet är en kraftig minskning av motståndet, en ökning av hastigheten, en torrkörning för de ombord och en 30 % minskning av ljud.

Den första EDGE 65 blir lackerad i en Aston Martin Racing Green skrovfärg för att få yachten att se ut som om den absorberas av vattnet. Interiören har en art déco-inspirerad stil.

Info: https://vandervalkshipyard.com/news/the-all-new-van-der-valk-edge-65/