Stockholmsbaserade Green City Ferries står för motoriseringen av denna färja som ska vara helt emissionsfri vid körning – Beluga24. Båten sägs vara världens första emissionsfria höghastighetsfärja för passagerare.
Beluga24 kommer med två emissionsfria alternativ. Antingen batteridrift för kortare sträckor eller vätgas för längre körningar. Båten är designad för mångsidig användning med upp till 147 passagerare och 28 cyklar.
Den byggs i lättviktsmaterial med katamaranskrov som använder bärplan, vilket enligt tillverkaren ska reducera energiförbrukningen med 50 procent jämfört med en traditionell katamaran i samma storlek och med motsvarande prestanda.
Den största utmaningen medemissionsfria fartyg är vikten på de olika delkomponenterna för eldriften. Det gäller både batteridrift och vätgasdrift. För Beluga24 ska BAE Systems leverera framdrivningssystemet och de vattenjetaggregat från HamiltonJet som ska användas. Energisystemet kommer från leverantören Echandia.
– Nyckeln till att bygga emissionsfria passagerarfärjor är att kunna kombinera lättviktsskrov, energieffektivitet och ett framdrivningssystem som både är extremt effektivt och lätt. Genom att samarbeta med BAE Systems och HamiltonJet samt Echandia för batterier och bränsleceller får vi en effektiv kombination som gör att Beluga24 ska kunna köra snabbt och emissionsfritt, säger Fredrik Thornell, vd för Green City Ferries.
Beluga24 är ett projekt som stöds av Europeiska Unionen genom projektet TECOW.
Info: https://www.greencityferries.com/