Drygt två år efter den plötsliga nedläggningen av Evinrude utombordare har kanadensiska BRP visat upp sitt nya och omtalade projekt. Rotax Outboard Engine visades för första gången på ett återförsäljarmöte 7 augusti.
Rotax Outboard Engine är en helt ny framdrivningsenhet som blir exklusiv för BRP:s båtmärken Alumacraft, Manitou och Quintrex (enbart i Australien).
Det är en utombordare med mycket låg profil och ett horisontellt motorhuvud kopplat till propellerdrift. En av anledningarna är att kunna utnyttja akterdäcket och badbryggan bättre på båtar. Dessutom ger den här konstruktionen lägre buller, enligt BRP.
Motorn baseras på ett 1,9-liters trecylindrigt motorblock och finns i två versioner på 115 respektive 150 hk, där den kraftfullare har RAVE variabla avgasportar. Båda använder E-TEC bränsleinsprutning och har servohydraulisk styrning. Motorkåpan är vattentät.
Motorn får luft genom ett rör via akterspegeln. Vikten för de nya motorerna uppges till cirka 250 kg (500 pund).
Den första båten som erbjuds med Rotax nya utombordare blir Manitou Cruise och Explore. Det är två pontonbåtar på 20–26 fot. Båtarna är redan i produktion. De båda modellerna kommer även att säljas med Mercury utombordare.
Alumacraft har designat om ett par modeller för att passa med Rotax-motorn. Det gäller modellerna Competitor och Trophy, som båda är sportfiskebåtar. Både på de här båtarna och Manitou ökar durkytan avsevärt tack vare den låga motorn.
Rotax Outboard Engine monteras under badbryggan och monteras på en vanlig utombordares akterspegel och bulthål. Den är 25 tum lång.
Sprängskiss av Rotax 150 utombordare.
2023 Alumacraft Competitor 195 med Rotax utombordare.
Manitou Explore 22 från 2023 med Rotax utombordare.