Sommar, sol och motorhaveri. Vi närmar oss den mest intensiva säsongen för Sveriges frivilliga sjöräddare, men det finns mycket du kan göra själv för att undvika olyckor när du ska ut på sjön.
Varje år rycker Sjöräddningssällskapet ut för att hjälpa människor i allt från drunkningstillbud, bränder i skärgården och med enklare haverier på den egna båten. Att semestra på vatten har de senaste åren varit rekordpopulärt och Sjöräddningssällskapet har märkt av ett ökat antal utryckningar. Hur denna sommar blir återstår att se.
– Vi är förberedda för en intensiv säsong. Vädret spelar en stor roll i hur mycket folk som rör sig på sjön, och hur väl förberedd man som båtägare är på oförutsedda händelser, säger Lars Samuelsson, maritim ledare på Sjöräddningssällskapet.
De vanligaste orsakerna till att man slår larm är motor- och propellerhaveri, bränslebrist, grundstötning och tamp i propellern. För att förebygga att olyckan är framme kommer här Sjöräddningssällskapet bästa tips för en säkrare och roligare båtfärd.
– Sjöräddningssällskapet finns här, men vi hoppas att vi slipper ses. Mycket kan du göra själv, avslutar Lars Samuelsson.
Förberedelser
Lär känna din båt
Hur funkar motorn? Var går bränsleslangarna? Vad är en bottenplugg? Det finns många saker att lära sig om en båt, och ofta har en begagnad båt unika lösningar. Se till att du vet så mycket som möjligt om den båt du köper eller hyr.
Utbilda dig
På sjön gäller andra regler än på vägarna. Läs på, och allra helst, gå en utbildning. Den första nivån heter förarbevis, och ger dig de mest grundläggande kunskaperna. Sjöräddningssällskapet har även appen HJÄLP, med grundläggande tips för dig som är ny på sjön.
Utrustning ombord
Se över båtens utrustning. Ankare, tillräckligt med tamp, verktygslåda, brandsläckare, första förband, en extra dunk bränsle och hela segel. Men också personlig utrustning: varma kläder, vatten, sjösjuketabletter och nödproviant.
Sprid kunskapen
Det blir roligare och säkrare om alla ombord får uppgifter, kan hantera båten och navigera. Lär er tillsammans och prata igenom hur ni skulle agera i en nödsituation.
Sjösäkerhet
Kolla vädret
Kolla alltid vädret innan ni går ut, för den tid ni tänkt vara ute, och håll koll på om prognosen ändras. Det finns idag en mängd väderappar att ladda ner, däribland Sjöräddningssällskapets Kustväder och Sjöfartsverkets ViVa.
Meddela vart du ska
Se till att någon som är på land vet vart ni går och när ni förväntas vara hemma. Blir det ändrade planer, meddela det.
Planera färden
Se till att kunna navigera och utrusta båten med sjökort. Planera rutten och identifiera kluriga passager och grynnor.
Se till att du kan larma
Om det värsta skulle hända, se alltid till att du kan larma med mobiltelefon och eventuellt VHF-radio (kräver certifikat). Mobilen i vattentätt fodral, så kan du ringa 112 även från vattnet.
Flytväst till alla ombord
Sist men inte minst, se till att alla har flytväst ombord. Flytvästen räddar liv, så enkelt är det.
Till sjöss
Gott sjömanskap
På sjön är inte ensam stark. Gott sjömanskap innebär att visa hänsyn och hjälpas åt. Håll hastigheten, var rädd om människor och miljö, hjälp till i hamnar eller om någon signalerar till sjöss.
Håll avstånd
På sjön finns det inte tydliga vägar. Det går inte alltid att förutse andra har för avsikter. Därför är det viktigt att hålla ordentligt avstånd. (Ibland kan man misstänka att båtförare använder samma beteende som i vägtrafiken. Om man skall hålla 3 sekunders avstånd där är kanske 30 sekunder eller tre minuter mer relevant på sjön)
Var tydlig
Visa dina avsikter tidigt och tydligt. Det kan betyda att man överdriver en liten gir för att sedan sakta återgå till den önskade kursen. Gör man det minskar risken för missförstånd som kan leda till olyckor.
Visa hänsyn
Att hålla avstånd och vara tydlig är en bra början. Tag också för vana att titta bakom båten innan till exempel ett möte eller vid passage av en brygga; hur mycket svall drar båten? För att minska svallet räcker det inte att sänka farten litegrann. De flesta motorbåtar drar som mest svall i farter mellan 5 och 15 knop. För att “släppa svallet” kan det med en del båtar vara lämpligt att stanna helt, låta den egna häckvågen passera, för att sedan börja köra sakta framåt igen.
Skaffa marginaler
Vad händer om du får ett oväntat motorstopp, en tamp i propellern eller något annat plötsligt problem? Om du har god marginal till land eller grundområden i lä finns det gott om tid att lösa problemet eller ankra. En blåsig dag kan annars ett litet problem snabbt utveckla sig till en farlig situation.
Bildtext: Sjöräddningssällskapet delar med sig av sina bästa tips för ett säkert båtliv. Bilden är från Kymmendö i Stockholms skärgård.
Hej jag vill slå ett slag för kunskapen om signal flaggor.
Det hade kunnat gå riktigt riktigt illa, och därför vill jag informera er och hoppas ni vill hjälpa mig att sprida ordet om vad denna flagga betyder. Det finns många nya båtägare som inte vet vad flaggan betyder och riskerar livet på dykare. Detta är en dykflagga. När den är uppsatt ska man inte vara i det området överhuvudtaget med en motorbåt. Inte ens en liten eka med utombordare.
Idag var det en grupp dykelever i i jordfall och dök, när det helt plötsligt kör in en eka med utombordare igång. Hade en elev närmat sig ytan och kört huvudet i motorn så förstår ni själva vad som hade hänt. Vi skrek för fulla muggar, för båten var precis ovanför huvudena på eleverna, och de stängde av motorn och rodde därifrån. Det hade kunnat gå riktigt riktigt illa. Det är samma sak om ni ser en avlång orange “ballong” sticka upp över vattnet. Tack för att ni läste, och snälla dela!
*******Tillägg/edit-lång version*******: Känner jag måste förtydliga en hel del med tanke på en hel del av kommentarerna. Jag var lite lätt skärrad när jag skrev inlägget och försökte fatta mig hyfsat kort för att nå ut till fler. Ibland när jag skriver inlägg eller kommentarer får jag ibland höra “men måste du skriva så långt, jag orkar inte läsa hela”. Men nu kommer jag vara övertydlig, the whole story-för att undvika mer missförstånd.
1. Vi har tillstånd att dyka på platsen. Hamnägarna har tom dedikerade dykparkeringar till oss. Hamnägarna är måna om det marina livet i området, och gör vad de kan för att skydda det. De har tom placerat ut en flytbrygga som inte kan nås från land just för att de blev trötta på en trålare som for in och trålade upp och förstörde hela botten. Att lägga en flytbrygga intill bergväggen skyddar det marina livet som lever där och gömmer sig i klippor och skrev, för det går inte att lägga en trål där. Vi dykare rensar också och räddar en hel del humrar osv som fastnat i fiskelinor och annat skräp som finns där.
2. Vi dyker inte i farleden eller där båtarna går in och ut. Att flaggan satt där den satt är för att det är där den syns när man kommer utifrån. Om flaggan placeras långt ut på bryggan så flyttas området dit båtar inte ska ha på sina motorer ända långt ut i farleden (där även de som inte har plats i marinan kör med sin båt)-och det är inte där vi dyker. Flaggan gäller 50 meter runtom.
3. De båtägare som har sin plats i marinan vet om att vi inte dyker där de kommer med sin båt. Det är en av de första saker man får lära sig när man börjar dyka. De enda som dyker i själva hamnen (i närheten av bryggorna) är de som hjälper båtägare på något vis (en tappad motor, eller något som trasslat in sig i propellern, eller något annat tappat osv). Men de har också med sig nån dykledare som behöver hålla vakt på ett annat sätt än det som krävs utmed berget. De som “bor” i marinan vet var vi befinner oss, och vet också att de givetvis kan köra in med sin båt till bryggan även när flaggan är uppe-dykare vet att de inte ska dyka i farleder eller där båtar far in till sina bryggor. Flaggan är där den är för att den ska täcka området där vi dyker, och där vi går i från land. Det syns inte-men det är väldigt långgrunt väldigt långt ut. Det är inte mer än nån meter (eller tom ännu grundare) nästan hela bryggan ut. I nästan hela viken så är det max knä/lår-djupt. När det är ca 10-ish meter kvar tills man når hörnet (på berget till vänster i bilden) så börjar det slutta snabbt ner till 4-5 meters djup och blir ca 13-16 meter djupt vid hörnet på berget. Det är väl möjligtvis något djupare intill bryggan eftersom båtar kommer in. Men just där båtarna far har jag inte undersökt-vi dyker ju inte där ändå.
4. Tittar ni till vänster i bilden så ser ni en bergvägg med skog. Det är utmed den väggen som vi dyker. Om en flagga placeras där, eller på stranden längre in (istället för början av bryggan där den sitter nu) så blir den ännu svårare att se för de som kommer vänsterifrån, bakom berget (farleden).
5. Det var inte jag som var instruktör eller ansvarade för elever. Jag och min man kom dit tidigt på morgonen för att dyka-ensamma, och vi kände inga av de andra på platsen. Vi mötte en liten grupp dykare till-de var ca 4-5 stycken, som gick i vattnet strax efter oss. Den lilla gruppen var de som hade flagga-de hade även en dykledare. Enligt lag så behöver man egentligen ingen flagga när man gör landdyk-men det står att man BÖR ha en. När det gäller dyk från båt så SKA man ha flagga-eller rättare sagt den skärm som så många påtalat. Men från land så räcker flagga enligt lagtext (även om det inte är en nackdel att ha skärm även där), och inte ens det är ett måste. Självklart skjuter vi även SMB (ytmarkeringsboj) på ca 5-10 meters djup, oftast 5-10 minuter innan vi går upp. Den markerar exakt på plats var dykaren är (dykaren har linan till den i handen). Den grupp som hade flaggan använde även de SMB-det är både hängslen och livrem. Både bilbälte och krockkudde.
6. När jag och min man avslutade vårt första dyk och återigen var på det grunda knädjupa (intill bergväggen) så såg vi att de som gick i strax efter oss hade kommit upp före oss (en i det gänget dök i våtdräkt, och då blir det oftast inte lika långa dyk som för de som håller sig varma i torrdräkt). De var före oss på land och höll på att rulla ihop sina bojar-så de hade allt använt sådana och markerat och visat att de var under vatten. Dock såg vi en väldigt massa nya bilar på dykparkeringen och förstod att många fler skulle dyka.
7. Vi hade klätt av oss och gick till bilen för att äta lite lunch och göra ett ytintervall när vi förstod att de redan var i vattnet. Troligtvis var de redan på det djupare vattnet medan vi var på säkerhetsstoppet (ca 5 meters djup)-och därför såg vi aldrig dem, vi gick om varandra under vattnet.
8. När vi suttit en stund i bilen så noterar jag att en eka med 3-4 ungdomar planlöst kör omkring fram och tillbaka i farleden. Men de är långt ute i farleden och således ingen fara för dykarna. Jag sitter och vilar i bilen och nickar till lite. När jag tittar upp så ser jag att de helt plötsligt tagit sig in utmed berget, utmed den flytbrygga som är placerad där för att förhindra att båttrafik går nära berget. Vet inte anledningen till varför de vill ta sig till en brygga som inte hjälper dem att ta sig in i land. Det går heller inte att förtöja vid den bryggan. Jag rusar ut ur bilen, dykledaren från det andra gänget har mycket snabbare än mig uppmärksammat vad som skett och sprungit rakt ut och och skrikit och busvisslat (de hade dessutom låtit flaggan sitta kvar eftersom de såg att de andra dykarna gick i utan flagga). Jag börjar också skrika, eftersom det blåser tänker jag att det är svårt att göra sig hörd om jag inte skriker. Ungdomarna hör dykledaren och stoppar motorn och driver/ror därifrån. När man dyker och en båt missar en av säkerhetsbarriärerna som flaggan-då har man bara en säkerhetsbarriär kvar-och det är signalbojen. Alla som dyker i Sverige och dyker på just denna platsen vet att man använder signalboj som en säkerhetsbarriär eftersom det finns en farled utanför dykplatsen. De flesta som dyker använder oftast boj oavsett dykplats. Är man relativt ny i vattnet så är det dock inte lika vanligt att skjuta boj. Man har så mycket annat att hålla koll på så det är inte jättevanligt att det är en grej man lär elever att från första början hantera även en sån. Så var det iaf när jag tog dykcert (vilket var många herrans år sedan, det kan ju vara annorlunda nu).
9. När jag går fram till dykledaren så säger han “det är ju elever i vattnet”. Det visar sig att dykledaren hunnit byta några ord med dem när de kom. Det var turistande dykare från Danmark. När hela det dykgänget kommit upp ur vattnet hinner även jag prata lite med en av de äldre (det var mest dykande ungdomar. De var väl ca 10-ish personer totalt. Flera verkade vara unga tonåringar.) som jag uppfattar som en av dykinstruktörerna. Om jag förstod det rätt så var det redan certifierade dykare, men med väldigt få dyk i bagaget. De hade enbart gjort ca 10-15 dyk vardera och gjorde nu sin AOW (en fortbildningskurs för dykare, de var elever) De hade av någon anledning tänkt dyka vid Släggö, men ändrat sig och kommit hit istället. De förstod vad som hade hänt, och blev lättade att inget allvarligt hände mer än tillbudet. Men de kom upp såpass nära efter att båten försvunnit att de måste ha varit precis under båten. Kanske på 4-10 meters djup. Jag såg ingen boj från deras håll-men vad vet jag, jag kan ha missat det. Men det finns ingen dykkompis jag känner som inte använder SMB på den dykplatsen. Men de var turister, och de var nybörjare. Och flaggan var deras enda säkerhetsbarriär. Den barriären bröts när båten kom in där den inte ska köra. Därav är det så viktigt att lära sig vad den flaggan betyder. För finns det de som råkar göra ett misstag och är obetänksamma så kan denna flagga vara den enda barriär de har. Och alla gör vi misstag ibland.
10. Min poäng är absolut inte att skälla på båtförare, och jag hoppas inte det uppfattas så. Jag vill bara upplysa eftersom det i Sverige inte finns krav på att man ska tillgodogöra sig alla info som krävs för att föra fram en motordriven båt till sjöss. Och även om jag kan tycka det vore sunt förnuft om att ändå ta reda på trafikreglerna till sjöss, så är svenska myndigheter för lama i det här. När jag var i moppeålder så fick man köra moppe utan att ha något moppekort. Du fick lita på att föräldrarna eller kompisarna informerade dig tillräckligt innan du satte iväg på en moped. Idag har man ändrat de reglerna om jag förstår det rätt. Så borde det vara även till sjöss. När jag pratade med danskarna så hade de förstått allvaret, de packade ihop och bestämde sig för att göra sitt andra dyk på Släggö. När jag pratade med den äldre i gänget så sa han att i Danmark så hade de ändrat reglerna om behörighet för de som ska köra båt med motor till sjöss efter en dödsolycka med en tonårsflicka som blev rammad med en båt. Vet inte om det hade att göra med avsaknad i kunskap om flaggor eller så-men vi ska väl inte behöva vänta i Sverige tills det sker en dödsolycka? Det gäller att vara uppmärksam, precis som vägarna på land. Det var inte alltför längesedan det var tillåtet att berusad köra båt på sjön eller till havs. Det känns som om man låter det vara vilda västern. Är det för att man tycker det är svårt med resurser för att se till att lagar och regler efterlevs?
11. Vi som dyker har gemensamt med alla båtförare kärleken till havet. Vi är rädda om havet och gör det vi gör för att vi älskar att lära oss mer om det som finns under ytan. Vi räddar en och annan hummer som trasslat in sig på något sätt, och bärgar spökburar och spökgarn som fiskare lämnat efter sig. Sist jag var på Släggö hade dykare hittat en sån bur med 9 stora krabbtaskor i som långsamt hade svultit ihjäl om inte hon hade öppnat buren och släppt ut dem. Samtidigt passade hon på att bärga buren för den hade fiskaren aldrig hittat igen (den var utan rep så man kunde inte få upp den från ytan sett). Sånt här gör vi dykare hela tiden, och vi gör det gratis för vi älskar det som finns under vatten och är rädda om det. Ganska nyligen hade dykare hittat dumpade hajar och rockor vid hamnen i Lysekil. Någon har fiskat på ett otillåtet sätt-och det hade aldrig kommit till åklagaren om inte dykare hade undersökt botten där. Vi är inga människor som ockuperar hamnar eller inte låter båtförare få komma till sina platser. Men vi älskar havet allihopa, och vill bara uppmärksamma båtförare att vi finns där också, att vi får samsas om havet och vara rädda om varandra. När vi markerar med flagga och bojar så är det lite vårt sätt att säga “snälla-för tillfället håll er till de vägarna ni har, sladda inte omkring planlöst på vattnet när vi är här”. Vi blockerar inga vägar.
Jag har själv upplevt liknande situation i närtid uppe vid Kappekskär, en grupp dykare gjorde sina dyk från land, blåvit dykflagg satt väl synligt från bryggan.
Jag stod på bryggan och var som en landvakt, då kommer fritidsbåtar i gott och väl 15 knop och passerar, straxt efter kommer en bogserare med en pråm längs styrbordssidan, i kanske 7 knop, ingen av båtarna saktade ner eller pp annat sätt visade att man förstod vad flaggan betyder