Oranje Nassau, en 20 m lång sightseeingbåt och vattentaxi för 55 passagerare som trafikerar Berlins stads vattenvägar togs nyligen i bruk igen efter att ha elektrifierats. Båtens dieselmotor har ersatts med ett integrerat helelektriskt framdrivningssystem av Torqeedo.
Båten är utrustad med Torqeedo Deep Blue 50i, som drivs av tre Deep Blue-batterier med 120 kWh kapacitet. Dessa ger energi under en hel åtta timmars dag vid driftshastigheter och laddas från landanslutningar över natten vid kajen.
Båten, som ursprungligen byggdes på 1990-talet, glider tyst och mjukt genom vattnet utan dieselångor, ingen oljeglans på vattnet och inget motorljud. Bara ett tyst brum hörs när fartyget accelererar.
Elektrifiering förbättrar också den lokala luftkvaliteten. När staden mätte den fina partikelföroreningen som orsakades av stadens vattentransporter var koncentrationen av fina partiklar på floden Spree i innerstaden upp till 15 gånger högre än den lagliga gränsen. De små partiklarna är kända för att orsaka andnings- och hjärt- och kärlsjukdomar.
Ägaren av båten, Berliner Wassertaxi, planerar redan för att konvertera de andra två turbåtarna i sin flotta med samma Torqeedo-framdrivningspaket. Det har flera fördelar, förutom miljöeffekten, med mycket lägre drifts- och underhållskostnader.
Berlin har elva farbara vattenvägar på totalt 200 km, inklusive floderna Spree och Havel och den berömda Landwehr-kanalen. Det finns fler än 40 företag som är verksamma i stadens vattensystem, de genererar en omsättning på 200 miljoner Euro per år.