Hallberg-Rassy 69 är den största båt som någonsin byggts av Hallberg-Rassy. Detta flaggskepp kan hanteras av en familjebesättning, genom begreppet knappsegling, som är ett inregistrerat varumärke för Hallberg-Rassy med ensamrätt. Samtidigt finns plats för deckhand eller skeppare om så önskas.
Pressmeddelande:
Exteriören andas graciös elegans med sina svepande linjer. Däcket är osedvanligt rent och helt och hållet flushat för om masten. Däcksstuvutrymmena är enorma. Sittbrunnen är ovanligt stor, har två L-formade soffor, ett rejält dimensionerat fast sittbrunnsbord i högglanslackad massivträ. Som option finns sittbrunnskyl. Sittbrunnen är välskyddad av den Hallberg-Rassy-typiska vindrutan eller hardtopen. Rorsmansplatsen är oexponerad och har gott skydd genom en rejäl sarg runt om.
Inredningen ligger i en nivå från för till akter, viktigt för att röra sig obehindrat, oavsett om det är under segling eller för ankar eller i hamn. Det finns ovanligt mycket naturligt ljus, med åtta skrovfönster. Man sitter i salongen och ser ut genom de stora skrovfönstren. Det ger full kontakt med omvärlden, samtidigt som persienner lätt kan dras för om insyn eller solljus inte önskas. En normallång person ser stående ut genom de stora salongsfönstren. Inredningskonceptet möjliggör walk-in closet, hytt för eventuell deckhand, och synnerligen generösa gästkabiner.
Motorn är ovanligt väldimensionerad, till och med för en Hallberg-Rassy. Det är en 6-cylindrig Volvo Penta D6-300 på 300 hk med en hög och flack vridmomentskruva med björnstarka 790 Newtonmeters vridmoment vid 2 100 varv per minut.
Maskinrummet är stort och har plats för mängder av teknisk utrustning, är väl ljudisolerat och lättåtkomligt för service och underhåll.
Det första exemplaret av Hallberg-Rassy 69 kommer att segla vintern 2023/2024.