7 juni, 2022

Candela lanserar taxibåt på bärplan med nollutsläpp av emissioner

Candelas teknik med bärplan (foils) under vattnet som bär upp båten i luften sparar stora mängder i energi. Ett av de användningsområden som har bäst effekt för miljön är persontransporter. Därför är den nya modellen P-8 Voyager mycket intressant.

Candela P-8 Voyager kan revolutionera trafiken med båttaxi på platser som både Stockholm och Venedig, där trafiken med taxibåtar är intensiv. Enligt Candela har P-8 Voyager inga utsläpp, väldigt liten vågbildning och den alstrar inga ljud.

Båten lämnar väldigt lite ”spår” efter sig i sjön, endast en liten 5 cm hög våg märks när den passerar genom vattnet. Ändå har den kapacitet för en toppfart på 30 knop med sin Candela C-POD motor på fullt varvtal. Räckvidden vid marschfarten 20 knop är 50 sjömil. Båten ska, enligt tillverkaren, klara vågor på upp till 1,20 m och har en skyddande kabin placerad akteröver för passagerarna.

P-8 Voyager byggs i Sverige och använder Candelas datorassisterade teknik med bärplan. Dessa reducerar energiförbrukningen med cirka 80 procent jämfört med traditionella motorbåtar. Den drar endast 25 kW med sin elmotor när den glider ovanför vattnet i 20 knop.

Bärplanen är grunden till att båten får lång räckvidd och låg energiförbrukning. Bärplanssystemet C-FOIL på Candela P-8 Voyager har utvecklats av Candelas drygt 50 ingenjörer med erfarenhet från drönare, flyg och mjukvaruindustrin. Vid 16 knop ändrar Flight controller- systemet automatiskt bärplanens vinkel för att ge tillräcklig lyftkraft för ”take-off”. När bärplanen bär båten över vattenytan justerar en mängd sensorer vinklarna för att färden ska bli så bekväm som möjligt. Systemet reagerar extremt snabbt i realtid – 100 gånger i sekunden.

Candelas egenutvecklade motor, C-POD, kan köras i 3 000 timmar utan service, vilket gör båten extra bra för den som kör kommersiellt.

Fakta Candela P-8 Voyager

Längd:                        8,50 m
Bredd:                         2,50 m
Material:                     kolfiber
Motor:                         Candela C-POD, 50 kW
Kapacitet:                   6 passagerare plus besättning
Djup:                           0,5–1,5 m
Marschfart:                 20 knop
Toppfart:                     30 knop

Info:                            www.candela.com

 

Bildtext: Candelas teknik med bärplan i P-8 Voyager som taxibåt.


Här syns tydligt det stora bärplanet under båtens mitt och elmotorn som driver under aktern.