Vägen till ett fossilfritt båtliv är lång. Men det finns entusiaster som driver på utvecklingen. För några dagar sedan avslutades det femte ”Monaco E-Prix” och ”Salon Ever” och 4–9 juli är det dags för den nionde upplagan av ”Monaco Energy Boat Challenge” som arrangeras av Yacht Club de Monaco.
Monaco Energy Boat Challenge hålls under beskydd av varumärket ”Monaco, Capital of Advanced Yachting”. Detta arrangemang har blivit en mötesplats för uppfinnare och ingenjörer som visar upp sina konstruktioner och sin teknik för att möta 2000-talets energi- och miljöutmaningar. De har visat prov på extrema men innovativa lösningar för fritidsbåtar, särskilt inom området framdrivning och alternativ energi.
Den här gången kommer fler än 35 lag, inklusive 27 elever från universitet, som representerar 20 nationaliteter. På plats finns båtar och prototyper från länder som Indonesien, Monaco, Frankrike, Grekland, Italien, Portugal, Förenade Arabemiraten, Peru, Kina, Kanada och Indien. Sverige har tidigare varit representerat av både Candela och X Shore.
Monaco Energy Boat Challenge organiseras i samarbete med Prince Albert II of Monaco Foundation med stöd från Credit Suisse, BMW och SBM Offshore samt det holländska superyachtvarvet Oceanco.
Icke-CE-reglerade prototyper och vätgas visas i Open Sea Class medan CE-ratificerade båtar har fram till 1 juli på sig att klara detta. CE-certifieringen är ett av många hinder eftersom EU:s Fritidsbåtsdirektiv inte helt klarar av att hantera litiumjonbatterier i fritidsbåtar.
Sexton lag från elva nationaliteter tävlar i energiklassen. Arrangören tillhandahåller ett katamaranskrov till tävlande som måste välja en energilösning och designa ett utsläppsfritt framdrivningssystem. Den enda stora begränsningen är den maximala mängden energi de kan använda, 10 kWh i år. De måste designa en båt som optimerar livscykeln för alla material.
Solar Class, som varit med från start, ger fritt spelrum till 16 lag och deras soldrivna båtar. Open Sea Class är främst öppen för utställare i YCM Marina och enheter som redan är på eller på väg att komma in på marknaden.