Volvo Penta, Marell Boats och Hurtigruten Svalbard har börjat köra med båtar med elhybriddrift. Det är en revolutionerande installation där Volvo Penta står för motoriseringen och Marell Boats för båten.
Den annorlunda båten ska används för äventyrsturer i känsliga områden kring Svalbard, särskilt under högsäsongen maj–oktober.
Båten är döpt till Kvitbjørn (isbjörn) och har presenterats tidigare. Det är dock först nu som den används i verklig drift.
Motoriseringen består av Volvo Penta dubbla D4-320 DPI Aquamatic dieselmotorer i en hybridinstallation. Båten har en toppfart på 30 knop och en marschfart på 24 knop. Räckvidden anges till 500 Nm.
– Vi är väldigt glada att se den här båten i drift, säger Johan Inden, chef för Volvo Pentas marina affärsområde.
– Vi ser hur eldrift kan vara en framtida drivkälla för många marina tillämpningar när vår industri arbetar för en CO2-fri framtid. Båten Kvitbjørn passar bra för vår förväntade eldrift och vi är spända på att at del av de erfarenheter som det här kan ge i vår resa mot miljövänligare framdrift.
Båten har redan avverkat sin jungfrutur, som gick från Longyearbyen på Svalbard – världens nordligaste stad, bara 800 km från Nordpolen. Turisterna ombord är bland de första i världen som har fått uppleva den storslagna naturen i en båt som drivs med tysta elmotorer.
Båten är en Marell M15. Drivlinan från Volvo Penta innehåller motorer med Electronic Vessel Control System (EVC), Joystick, Dynamic Positioning System och ett särskilt gränssnitt för föraren.
Det integrerade systemet, med ett unikt gränssnitt kallat Human Machine Interface (HMI) gör att den här båten skiljer sig från sina konkurrenter genom att föraren sömlöst kan skifta mellan olika drivtekniker.