Äntligen – årets första coachning är avklarad. Premiären blev i en Jeanneau 895 med dubbla utombordare. Paret som köpt båten är en bra förebild och ett klassiskt exempel på nya båtägare som under pandemin har upptäckt den fantastiska skärgården. De köpte först en 6 meters daycruiser men insåg snabbt att de ville ha ut mer av båtlivet. Så för att kunna komma längre bort och vara ute längre perioder, köpte de en kabinbåt.
Kanske även du sugen är på en större båtmodell? Med flybridge och två motorer. Drev eller raka axlar. Eller kanske du precis har köpt en större modell och ängsligt undrar om du kommer att klara av denna nya stora båt? Det kommer du att fixa galant! Nedan är några saker vi gick igenom på jungfrufärden och som du kan bemästra själv:
Lär känna reglagen och båten: Det är mycket som kan kännas nervöst när man går från en båt med en motor till två. Två motorer med varsitt reglage är ofta betydligt lättare att manövrera i trånga lägen än singelreglage. Men manövreringen är annorlunda. Avsätt därför tid att lära känna reglagen och hur er nya båt påverkas av vind i olika riktningar.
Hitta en hamnbassäng eller annat avgränsat område som ni inte upplever som för trångt. Ställ ratten så att den och de båda rodren är helt raka. Identifiera tre referenspunkter – en föröver och en på vardera sida (tvärs) om båten.
Testa sedan att vända båten 360 grader genom att använda de båda reglagen. Tar du ett reglage fram, och det andra bak så kan du med hjälp av propellereffekten få båten att svänga runt sin egen axel, samtidigt som den hålls kvar på samma plats i mitten av dina tre referenspunkter. Jag brukar testa reglagen för att känna hur lite eller mycket kraft jag behöver använda för att få bäst effekt. Ibland behöver man ha växlarna i flera sekunder, ibland räcker det med korta ”puffar” för att få den effekt man vill ha.
Använd bogpropellern: Det finns ibland en attityd att det är ”fusk” med bogpropeller. Detta är trams (även för båtar med en motor)! Bogpropellern är monterad för ett syfte – att användas! Är du i en trång hamn, har två motorer och bogpropeller behöver du inte använda ratten.
Sitt på flybridge när du ska lägga till: Även om vädret är uselt brukar jag förorda att man sitter uppe på flybridge när man ska lägga till i en trång hamn. Förarplatsen inne i kabinen på båtar med flybridge känns ofta klaustrofobiska med skymd sikt. Man är också förvisad till handsignaler för att kunna kommunicera med sin besättning.
Slutligen vill jag också betona att större båtmodeller är byggda för att man ska vara minst två personer på båten. Visserligen känner jag några riktigt vassa ”singelbåtägare” av större modell som är ute själva, men jag vet också att de helst har med sig en besättning inte bara för att göra tilläggningar enklare, det är också trevligare att dela upplevelsen!
Rättelse angående oljebyte i förra krönikan: Oljan slits och kan ta upp fukt, vilket i sin tur kan orsaka punktkorrosion på lager och slitytor under den långa vintern så därför är det bäst att byta på hösten.