Efter Rysslands inmarsch i Ukraina 24 februari skramlade myndigheterna i många västliga länder snabbt med sanktionsvapnet. Målet var att beslagta så många som möjligt av oligarkernas superyachter. Nu kanske ytterligare en skärpning är på väg.
De första sanktionerna stoppade superyachter som redan låg på varv. En del oligarker hann dock kommendera sina flytande lyxpalats till Maldiverna, Seychellerna eller andra länder som erbjöd ”säkra” hamnar.
Roman Abramovich beordrade sina två gigantiska yachter – Solaris och Eclipse – till Turkiet. Fartygen har ett sammanlagt värde på betydligt över 10 miljarder svenska kronor. Enligt Greek City Times 13 april har den 140 m långa Solaris nu tvingats bort från hamnen i Bodrum i Turkiet med okänd destination. Det finns dock gott om personer som följer de yachterna minutiöst, så Solaris öde lär snart bli allmänt känt.
Abramovichs andra superyacht, Eclipse , ligger dock fortfarande kvar i Marmaris, även det i Turkiet.
Nederländerna är ett av de länder i världen som har flest varv som specialiserat sig på att bygga superyachter. Av ett dussin superyachtbyggare i Nederländerna är åtta specialiserade på att bygga yachter på över 50 meter (164 fot).
Vid flera av varven ligger yachter under färdigställande. Nu har bevakningen av dessa superyachter skärpts och fartygen får inte lämna Nederländerna.
Nederländska myndigheter kvarhåller totalt ett 20-tal superyachter som tros vara beställda av ryssar eller vitryssar. Det är en ökning med sex fartyg under den senaste veckan. För en vecka sedan var antalet kvarhållna superyachter 14.
En av anledningarna till att det har varit svårt att kvarhålla yachterna är de komplicerade ägarförhållandena. Ägarstrukturerna är svåra att förstå, men fartygen tros vara associerade med personer på EU:s sanktionslista som omfattar cirka 900 namn.
Fyra av de 20 yachterna är i stort sett färdigbyggda, fyra är på varv för underhållsarbeten och två ligger i ”lager”. Den längsta av de kvarhållna yachterna är 120 m (394 fot) och totalt omfattas nio holländska varv.
De 20 yachter som nu kvarhålls får inte säljas, levereras eller överlåtas. Men nederländska myndigheter tillåter varv att genomföra sjöförsök övervakade av kustbevakningen och tullen. Även underhåll och service sköts eftersom stora värden annars kan gå till spillo i väntan på besked om vad som ska göras med superyachterna.
Ett av de inblandade varven är Heesen Yachts, som ska ha sjötester denna vecka för sitt 80 m Project Cosmos. Det är Heesens längsta och snabbaste yacht hittills.
Bilden: 80 m Project Cosmos. Foto: Heesen Yachts.