Elbåten Greta är ett riktigt litet smycke. Ljudlöst glider denna 100-åring i toppskick fram med elektrisk drivlina.
Text & foto: Lars-Åke Redéen
Vi fick leta oss fram i Stockholms skärgård innan vi kom fram till Krokholmen, som ligger några sjömil sydväst om Sandhamn. Här ute har Tomas och Gunilla Hoffman sitt paradis med ett annorlunda sommarhus och båtar vid bryggan.
Den mest intressanta båten har varken störst motor eller häftigast utseende. Anledningen till vårt besök är den drygt 100 år gamla ”Petterssonbåten” Greta, som ligger läckert blänkande vid bryggan. Ingen vet exakt hur gammal Greta är, men hon är troligen byggd 1910–1915. Tomas är inte helt säker på att det är en äkta Petterssonbåt utan det kan vara en annan designer inblandad, till exempel Jac M Iversen.
– Ursprungligen såg vi Greta 2015 på Allt för sjön där hon var utställd. Då var det bara en tom båt utan drivlina eller styrsystem, säger Tomas Hoffman.
Efter Gretas besök på Allt för sjön såldes båten till en person i Gävle som skulle färdigställa henne. Tyvärr blev det inte klart.
Tomas är en stor båtentusiast och kunde inte riktigt släppa tankarna på Greta. Paret har haft två Petterssonbåtar, varav en större salongsbåt, tidigare och visste vad det innebär att äga en historisk båt.
– Jag gick och tänkte på Greta och såg henne till salu på Blocket i februari 2020. Gunilla och jag åkte och tittade och köpte henne direkt, berättar Tomas.
Trots att Greta då inte hade varit i sjön på 25–30 år var hon i mycket fint skick. Stockholms Båtsnickeri hade utfört en renovering i toppklass, där en stor del av det gamla materialet användes. I stort sett allt är idag original utom botten under vattenlinjen som har renoverats med nyare mahogny. Båten är lackad med flera lager enkomponent polyuretanlack.
– Greta visades upp på mässan av Stockholms Båtsnickeri. Han som hade renoverat den, Andreas Tjulander, hade gjort arbetet för att få sitt gesällbrev.
– Efter köpet började vi prata om vad vi skulle ha för motor. Jag var inne på en modernare förbränningsmotor, men vi kom fram till att den här båttypen passar perfekt för elektrisk drift. Hon är både lätt och lättdriven och så är det en rolig grej att prova något nytt.
Resultatet blev en elektrisk inombordare från Aquamot på 7 kW och åtta litiumbatterier på totalt 10 kWh, fast monterade under de aktre sittbänkarna. Motorn går på 48V, så batterierna är kopplade enligt principen fyra parallellt och fyra i serie. Det innebär omräknat att Greta har 10 kWh batteribank.
Motorn syns knappt i den lilla motorhuven utan det första man ser är en styrenhet och en omvandlare som sitter uppe på motorn. Drivningen sker via en rak axel till en trebladig propeller, även det i nyskick.
Efter köpet i Gävle flyttades Greta till Stockholms Båtsnickeri igen. Med hjälp av elmotorkonsulten Klas Samuelsson installerades drivlinan och litiumbatterierna.
Hela installationen har kostat cirka 250 000 kr. Då ingår elmotor, en omvandlare och fyra batteriladdare i båten. Ombord finns även ett 12V-system för att driva länspump och lanternor.
Räckvidden är ingen större fråga. Det är en annan sak när man har begränsningarna klara för sig i förväg. Det gäller att finna det fartläge där skrovet går ”lättast” i vattnet.
– Vi trivs med att köra i 5 knop och då drar Greta 1,25 kW/tim. I 6 knop räcker batterierna i fyra timmar och toppfarten är 8,2 knop, förklarar Tomas.
Båtliv gjorde en kort provkörning på en solig fjärd som stundtals låg som en spegel. Som oftast med elbåtar var det tämligen odramatiskt. På med lite ”gas” och så skjuter båten fart direkt, elmotorns direkta vridmoment är typiskt.
Visst hade det sin tjusning med en äldre träbåt som puttrade fram med en ”dunk-dunk” från motorn. Men med eldrift har den här typen av båtar fått en helt annan mening. Det går tyst och så tyst att man hör vattnets kluckande mot skrovet.
Texten är publicerad i Båtliv nr 2-22.
Fakta Greta
Ägare: Tomas och Gunilla Hoffman
Längd: 7 m
Bredd: ca 1,2 m
Elmotor: Aquamot 7 kW
Batteribank: 10 kWh (8 litiumbatterier)
Renovering: Stockholms Båtsnickeri