Emirates Team New Zealand har börjat ”flyga” över vattnet med sin foilande båt som drivs med vätgas. Denna snabba katamaran med kapacitet för farter upp till 50 knop är tänkt att användas som följebåt.
Den första provturen kom bara en vecka efter att Emirates Team New Zealand hade döpt sin foilande och vätgasdrivna båt tlll ”Chase Zero”. Den 10 m långa prototypens första testrundor har avverkades runt Waitematā hamnen i Auckland 7 april.
Chase Zero har tagits fram i en process med mycket avancerad teknik och noggranna metoder. Varje delelement av den vätgasdrivna båten har testats separat och tillsammans med övriga delar innan teamet för första gången testade katamaranen i ”flight mode” med sin specialutvecklade autopilot.
Hamnen i området Waitematā är samma plats där Emirates Team New Zealand i augusti 2012 för första gången introducerade bärplanstekniken i America’s Cup med sin AC72 katamaran, som fullständigt förändrade kappseglingen inom denna speciella gren.
Tio år senare har alltså vätgasdrift och bärplan introducerats av samma team med bärplansteknik (foiling) som gemensamma nämnare. För att klara 180 km räckvidd i 50 knop behövs rejält med bränsle och den nya motorbåtskatamaranen har därför fyra stora bränsletankar, två i varje skrov.
Vätgasen förvaras i gasform under ett maximalt tryck på 350 bar. Tankarna är tillverkade i plast omsluten av kolfiber. Varje tank har en kapacitet på 8 kg, totalt alltså 32 kg gas vid full tank.
Motorerna i Chase Zero är två 80 kW Toyota vätgasdrivna celler, en i varje skrov. Global Bus Ventures har levererat Hydrogen Powertrain-systemets design och integration och Gurit har varit en värdefull partner med kompositmaterial och ingenjörskonst.
Prototypen av den foilande båten är 10 meter lång och har cirka 5 200 kg deplacement. Marschfarten kommer att vara 30–35 knop med en toppfart på cirka 50 knop. Båten är avsedd för sex personer och får en räckvidd på 150–180 km. Vätgassystemet genererar cirka 440 kW i toppeffekt via ett 400V DC-system som drivs av Hydrogen Fuel Cell.
När båten marschar cirka 30 knop genereras 160 kW från bränslecellerna. För att nå toppfarten på 50 knop används dock upp till 420 kW under kortare stunder. Bränslecellerna laddar därefter batterierna så fort det finns extra kraft i systemet.