Ett brittiskt startupföretag för båtar satsar på en helt ny båt som ska förses med vattenjet. Det är företaget NEVA Group som inom kort ska lansera sin SP800 tenderbåt för dagsturer. Bland förebilderna finns både X Shore och Candela.
NEVA Group har redan lanserat en rad eldrivna båtar byggda i aluminium. Under varumärket ”Pixii” ligger de, enligt tillverkaren, i framkant av utvecklingen. Planer för ytterligare båtar omfattar kommersiella projekt som drivs med vattenjet.
Traditionellt sett används vattenjet i båtar som används i grunda områden, för dykeriarbeten med mera. Med en vanlig förbränningsmotor brukar man räkna med en effektförlust på 25–30 procent vid användande av vattenjet. En elmotor har dock högre verkningsgrad och vridmoment än en förbränningsmotor, så den kan fungera bättre med vattenjet.
Den första Pixii-båten fick sitt namn från det franska företaget Hippolyte Pixii som tillverkade vetenskapliga instrument under 1800-talet. Båten är den 8 m långa SP800, som för närvarande håller på att färdigställas vid varvet i Poole på den engelska sydkusten. Flera av underleverantörerna har även levererat till ett par mer välkända båttillverkare i trakten, Sunseeker och Oyster.
NEVA Group säger sig ha inspirerats av de svenska tillverkarna Candela och X Shore. Med Pixii hoppas företaget kunna kapa åt sig en bit av elbåtsmarknaden bland annat med hjälp av investeringar på uppemot 7 Mkr. Enligt företaget har cirka 200 externa partners visat intresse för att investera i tillverkningen.
SP800 använder finska Alamarine 185 vattenjet, men företaget utvecklar också en egen, elektrisk vattenjet.
Fakta SP800
Längd: 7,5 m
Bredd: 2,5 m
Djup: 0,70 m
Material: marinaluminium 5083
Vikt: 2,5–3 ton
Batteri: 150 kW
Toppfart: 40 knop
Info: https://pixii.co.uk/pixii-sp800/