Det blir inga båtar eller båtmotorer till kunder i Ryssland. Detta efter ett gemensamt beslut taget av EU, som beslutat om sanktioner mot alla ”lyxartiklar”.
Den ryska marknaden är inte någon stor affär för båtbranschen. Ryssarna har n viss båtproduktion hemma och de som verkligen har velat åka båt på varmare platser har haft så välfyllda plånböcker att det har kunnat köpa båt i till exempel Medelhavet.
Det är som bekant slut på festandet med superyachter för oligarkerna och deras kompisar. Ytterligare en spik i kistan kom under tisdagen, då den 85 m långa superyachten Valerie konfiskerades i hamnen i Barcelona. Fartyget tillhör oligarken Sergei Chemezov, som blivit vd för Rostec Corporation efter en karriär inom KGB.
Under onsdagseftermiddagen kom besked att ytterligare en superyacht, den 135 m långa Crescent, har beslagtagits i Spanien. Crescent levererades av Lürssen 2018, men exakt vem som äger henne är inte officiellt. Enligt branschtidningen IBI News har den här superyachten dock misstänkta kopplingar till Putin.
Fallet med Chemezov är lite annorlunda än övriga beslag eftersom han även har kunnat länkas till diverse dokument i den så kallade Panamaläckan, som avslöjats av en internationell grupp med grävande journalister.
Valerie är dock ingen vanlig yacht utan ett superlyxigt fartyg med ett värde på cirka 1,5 miljarder kronor. Hon är byggd hos prestigevarvet Lürssen i Tyskland och har plats för tolv gäster i nio kabiner plus besättning. Valerie har tidigare gått att chartra för 1 Mkr i veckan, men hon lär stanna vid kaj ett tag.