Oligarkernas superyachter har beslagtagits en efter en. Nu har turen kommit till andra delar av marinbranschen att ställa upp på västvärldens sanktioner mot Ryssland.
Den ryska marknaden för båtar, båtmotorer och tillbehör var länge tämligen vildvuxen. En period var inflödet av stulna båtmotorer från främst Sverige så högt att det hade en kraftfull inverkan på de ordinarie generalagenternas verksamhet.
I mars 2022 är det helt andra villkor som gäller Den amerikanska marina giganten Brunswick har stoppat all försäljning av sina båtar, motorer (Mercury och MerCruiser) och tillbehör. Många fler väntas följa efter.
Två andra stora aktörer inom båtindustrin, Sanlorenzo och Ferretti, har redan förklarat att de har en låg försäljning i Ryssland. De väntas dock komma med nya besked om att stoppa försäljningen i Ryssland. Både de här tillverkarna kan dock förmodas ha en betydande försäljning till ryska kunder som har sina hem och båtar på varmare breddgrader.
För Rysslands egen fritidsbåtsindustri väntar ett stålbad. Flera ryska tillverkare fanns med på båtmässan Allt för sjön i Stockholm 2020 med en bred lansering av främst motorbåtar i aluminium. De kunder som redan har fått sina båtar levererade kan vara lugna, men för övriga blir det troligen tvärstopp.