Världens största och häftigaste superyachter tillhör i stor utsträckning ryska oligarker. Om dessa extrema statussymboler beslagtas under den pågående invasionen av Ukraina är det ett stenhårt slag mot oligarkernas mest älskade tillgångar.
Det finns knappast något som utstrålar makt och lyx på samma sätt som en superyacht. För den som tror att den har sett allt i lyxväg kan en enkel inblick i en superyacht öppna ögonen. Ombord på dessa flytande palats av guld, lyxiga textilier och ädelstenar sparas inte på krutet på något, trots att ägarna av dessa skrytbyggen – av olika anledningar – ofta är extremt ljusskygga.
Det finns gott om historier om ägare till superyachts som ska besöka varvet under byggtiden. Vägar spärras av och privata säkerhetsstyrkor omringar ägaren som kör i högsta hastighet mitt i natten för att få en skymt av sin superyacht. Eller alla som vittnar om att just ryska oligarker måste betala allt i förskott eftersom risken att de kan försvinna under byggtiden är betydande.
När världens alla stater sätter in finansiella åtgärder mot Ryssland på alla sätt kommer även ryssarnas tillgångar på havet att märka av detta. Yachter som i många fall kostar uppåt flera miljarder kronor.
Främst är det gigantiska motorbåtar, men även seglande superyachts som kommer att beröras. Ett aktuellt exempel är ClubSwan 125 Skorpios, ägd av Dmitry Rybolovlev men registrerad i Monaco. Yachten var nyligen snabbast i RORC i Antigua och tog Monohull Line Honours 23 februari.
Andra exempel på oligarkägda superyachter är lätt att hitta på Internet:
70 m Galactica Super Nova, som ägs av Vagit Yusufovich Alekperov.
140 m Solaris, som ägs av Roman Abramovich. Det här är en av hans superyachter (han äger bland annat världens näst största superyacht, den 170 m långa Eclipse som för tillfället uppges vara i Karibien). Solaris färdigställdes förra året för 600 miljoner US dollar.
Flera ryskägda yachter är på varv och i olika stadier av underhåll, bland andra dessa:
74 m Aurora, som ägs av Andrey Molchanov.
85 m Valerie, som ägs av Sergey Viktorovich Chemezov.
Superyachterna har en enorm betydelse för den blomstrande yachtindustrin. Stora varv i Nederländerna, Tyskland och Italien tillhör de världsledande i denna extrema lyxindustri. Enbart Abramovichs Eclipse lär ha tagit fyra år att färdigställa för 6 000 personer.
På bilden syns ett av de mest extrema förslagen till en ny 71 m superyacht med projektnamnet Unique, designad av SkyStyle tillsammans med byggaren Denison.
Gemensamt för väldigt många superyachts är att de flyttas runt i världen beroende på säsong. Ägarna flygs ofta in i sista minuten och besöker yachten några dagar för att sedan lämna sin ögonsten i besättningens händer.
Lars-Åke Redéen