Efter en lång coronavinter verkar det bli en båtsäsong i år också! Fast vänta, nu kan man resa utomlands och göra en massa annat skoj. Dessutom har diesel och bensin blivit så dyrt. Hur ska vi göra i år? Ska vi behålla vårt båtliv, eller är det dags att sälja båten? Eller både och?
Jag har under drygt 15 år som motorbåtsägare många gånger svurit över hur min båt har en förmåga att skapa stora hål i min plånbok. Samtidigt har äventyret, välbefinnandet och det sociala umgänget alltid i slutändan vägt upp dessa kostnader. Dessutom har jag genom åren lärt mig hur jag faktiskt kan äga en motorbåt, ha ett underbart båtliv, utan att behöva vara ekonomiskt oberoende. Om du är en av dom som står i valet och kvalet vill jag dela med mig av några tips så att du kan både äta kakan och ha den kvar:
1. Byt stor mot mindre
Ju större båt och fler installationer, desto mer arbete och kostnader. Fundera på vad i ditt båtliv du trivs bäst med. Se om du kan få ut det mesta genom att byta till en mindre båt.
2. Byt snabb mot långsam
Kraftig motor är dyrare i både inköp, drift och service. Fundera på hur viktigt det är att kunna köra snabbt. Kan det vara så att själva färden från ett ställe till ett annat kan vara en stor del av hela njutningen. Begagnade snipor är underskattade – eller skaffa en segelbåt.
3. Byt transportsträckor mot bryggsegling
När jag började mitt båtliv kändes det som att ”bryggsegling” nästan var ett skällsord. Det utvecklades till en gigantisk frustration varje gång jag på grund av tekniska problem ofrivilligt fastnade vid olika bryggor. Idag tycker jag det är fantastiskt. Kanske inte att ofrivilligt fastna någonstans, men att medvetet planera min båtsommar så att jag stannar på olika platser under flera dagar, ibland veckor. Hur viktigt är det för dig att köra långt? Finns det mysiga ställen att upptäcka i din närhet? Om transportsträckan är lång kanske det går att byta hamnplats?
4. Byt till en ideell båtklubb
Sverige har ett unikt båtliv genom våra ideella båtklubbar som gör det möjligt för alla samhällsklasser att ha ett båtliv. Priset för ett medlemskap brukar vara en bråkdel av marinornas. I utbyte förväntas att du som medlem är aktiv i klubben, vilket i sin tur ger en social tillhörighet som också blir en positiv del av ditt båtliv. Dessutom brukar klubbkamraterna vara mycket hjälpsamma med att lösa knepiga problem. Om det är många köer, ansök till flera klubbar och var enträgen!
5. Byt egen tid mot andras tid, eller tvärtom
Det här kan vara lite av ett vågspel. För att hålla kostnader nere har jag ibland valt ”hemmafix” med tips från forum på internet. Ibland har det blivit bra, men ibland har det slutat i katastrof. Professionell service på motor och drev brukar löna sig i längden, även för andra typer av installationer. Om du är noggrann, gör en grundlig sökning på nätet och är öppen för källkritik så går det att få mycket tips från olika båtforum. Har du dessutom hjälp av en marinteknisk coach som du kan bolla saker med lite då och då, så brukar det bli ett bra slutresultat.