Yamaha ska börja serieproducera sin elmotor med namnet Harmo. Motorn påminner om en utombordare och har testats på båtar upp till 21 fot.
Det är den internationella båtbranschtidningen IBI News som skriver på sin sajt att Harmo ska massproduceras. Uppgifterna kom fram på den pågående båtmässan i Miami.
Från början stod det klart att Yamaha Motor visade ett integrerat system för elektrisk framdrivning och styrning. Systemet består av en elektriskt driven framdrivningsenhet, en fjärrbox och en styrspak för intuitiv användning. Joysticksreglaget är baserat på HelmMaster EX-systemet som traditionellt bara finns på Yamaha Premium och High Power-utombordarsortimentet. Det ger en smidig hantering av båten.
Motorn sitter i ytterringen för effektivare elektrisk framdrivning jämfört med en navpropeller i samma storlek. Den ska ge större dragkraft vid lägre hastigheter jämfört med mer traditionella lösningar.
Motorn monteras ungefär som en utombordare, via ett akterspegelfäste. Enheten har även en tiltfunktion för att kunna lyfta upp den helt ur vattnet. Motorn kan tiltas upp till 74 grader.
Harmo är en induktionsmotor med speciella egenskaper. Den visades i två varianter med diameter på 35 respektive 50 cm.
Motorn är på 3,7 kW och drivs med ett 48 V batteri. Motorn sägs generera 225 punds dragkraft (31 N).
Båten på bilden är den som Yamaha använt för testning av Harmo. Den heter Respiro och har byggts av den italienska båtbyggaren Venmar, som grundades i Venedig år 1969 och har specialiserat sig på design och produktion av såväl taxibåtar som unika privata fartyg. Respiro tillverkas i kolfiber och mahogny, vilket skapar ett styvt och lätt skrov med en vikt på 700 kg.
Ingen övrig information har spridits från Yamaha om när Harmo ska lanseras till marknaden.
Bildtext: Yamahas elmotor ser ut som en blandning av inombordare med drev och utombordare.