Toyota Motor Corporation har haft en relativt tveksam inställning till att elmotorer är lösningen på emissionsproblemen med bilar. I ett samarbete med Yamaha har de tagit fram en högpresterande V8-vätgasmotor.
Yamaha Motor har fått i uppdrag av Toyota Motor Corporation att utveckla en helt vätgasdriven 5,0-liters V8-motor avsedd för bilar. I Japan håller Toyota och andra fordonsrelaterade företag på att starta ett gemensamt projekt för att utöka utbudet av bränslealternativ för förbränningsmotorer.
– Vi arbetar på att uppnå koldioxidneutralitet till 2050, säger Yamaha Motors president Yoshihiro Hidaka.
– Samtidigt finns ”Motor” i vårt företags namn och därför har vi en stark passion och ett stort engagemang för förbränningsmotorn.
I november förra året kungjorde de fem företagen Kawasaki Heavy Industries, Subaru Corporation, Toyota Motor Corporation, Mazda Motor Corporation och Yamaha Motor att de skulle inleda diskussioner om ett forskningssamarbete för att utforska möjliga sätt att utöka utbudet av bränslealternativ för förbränningsmotorer, med målet att uppnå koldioxidneutralitet.
I samband med en presskonferens visades V8-vätgasmotorn, som utvecklats av Yamaha för Toyota, upp för allmänheten. Enheten bygger på 5,0-litersmotorn i lyxsportkupén Lexus RC F, med modifieringar gjorda på bland annat bränslespridarna, topplocken och insugsgrenröret, och levererar upp till 450 hk vid 6 800 varv/min och ett maximalt vridmoment på 540 Nm vid 3 600 varv/min.
– Vätgasmotorer har potentialen att vara koldioxidneutrala samtidigt som de håller vår passion för förbränningsmotorn levande, berättade President Hidaka vid presskonferensen.
Yamaha började utveckla en vätgasmotor för bilar för ungefär fem år sedan. Takeshi Yamada från det tekniska FoU-centrets avdelning för fordonsutveckling är medlem i teamet som utvecklar vätgasmotorer, och allteftersom projektet fortskred började han inse vilken enorm potential som dessa motorer har.
En annan aspekt som Yamada och teamet värdesätter i utvecklingsprocessen är Kanno Seino, som betyder sensuell eller spännande prestanda. Ett exempel är det harmoniska avgasljud som produceras av motorns 8-till-1 avgasgrenrör.
– Det här är en utmaning som verkligen ger oss ingenjörer något att bita i. Personligen eftersträvar jag inte bara prestanda, utan efter en renässans för förbränningsmotorn som kommer slå världen med häpnad, förklarar Yamada.