America’s Cup är arenan för de mest extrema båtarna. Inför den kommande versionen har Emirates Team New Zealand tagit fram en foilande båt som drivs med vätgas för att ha som följebåt.
Nya Zeeländarnas prototyp är i slutskedet och ska lanseras i mars.
– Ett sådant här projekt är inte enkelt och vi har varit tvungna att samla ett brett utbud av leverantörer och komponenter för att få prototypbåten klar. Den ser ut som något ur filmen Back to the Future, förklarar projektledaren Geoff Senior.
– Toyota Nya Zeeland och Toyota Motor Corporation Japan har varit en betydande del av projektet för att leverera 2×80 kW förproducerade Toyota Hydrogen Fuel Cells. Global Bus Ventures har levererat Hydrogen Powertrain-systemets design och integration och Gurit har varit en värdefull partner med kompositmaterial och ingenjörskonst.
Bygget av den mycket annorlunda båten påbörjades i augusti 2021. Installationen av Hydrogen Fuel Cell Powertrain pågår för närvarande vid lagets bas i Auckland.
Projektet med den vätgasdrivna båten är viktigt för Emirates Team New Zealand. Som försvarare av America’s Cup har de förbundit sig att driva på utvecklingen av vätgasdrift inom den marina industrin genom att arbeta med ren teknik.
Prototypen av den foilande båten är 10 meter lång och har cirka 5 200 kg deplacement. Marschfarten kommer att vara 30–35 knop med en toppfart på cirka 50 knop. Båten är avsedd för sex personer och får en räckvidd på 150–180 km. Vätgassystemet genererar cirka 440 kW i toppeffekt via ett 400V DC-system som drivs av Hydrogen Fuel Cell.
De fyra vätelagringstankarna ombord från Hexagon Purus kommer att lagra 33 kg vätgas vid 350 bars tryck. Framdrivningen sker via en Mercurypropeller som är inbäddad i bärplanen.
Prototypbåten ska lanseras i början av mars och kommer att genomgå grundliga tester för att arbeta igenom alla komplexa system.