4 februari, 2022

Superbilens elmotor kan bli alternativ även för båtar

Den svenska superbilstillverkaren Koenigsegg har utvecklat en egen elmotor kallad Quark. Förutom att den ger brutala prestanda till bilar kan elmotorn även användas i till exempel båtar.

Den första tillämpningen av Koenigseggs teknik, kallad ”Raxial Flux”, blir givetvis i bilar. Det är Ängelholmsföretagets primära marknad. Men företaget håller även på att utveckla sin elmotor så att den kan passa i en rad andra tillämpningar.

Elmotorns fördelar med låg vikt och ett extremt högt vridmoment känns igen. Men Koenigseggs elmotor väger endast cirka 30 kg och har en diameter på 30 cm. Enbart motorenheten utan drivlina väger under 28,5 kg. Därmed kan man kanske använda flera stycken i en bil – eller i en båt…

Quark har en toppeffekt på motsvarande 340 hk (250 kW) och 600 Nm i vridmoment. Effekten sjunker dock efter knappt en halv minut till 136 hk (100 kW). Med rätt komponenter skulle den därmed kanske kunna användas i en planande båt, som traditionellt behöver mest effekt i början när den planar upp för att därefter klara sig på betydligt lägre effekt.

 

Många båtutvecklare menar att något slags hybriddrift kan bli en lösning för planande båtar. Det vill säga båtar som har en kraftkälla för att plana upp i fart och sedan en elmotor som driver vidare i marschfart. Med Koenigseggs teknik kanske detta inte behövs utan båten kan klara sig med 100 procent eldrift.

Tekniken i Quark har utvecklats av Koenigsegg för att driva hybridbilen Gemera. Bilen är avsedd att föra tillverkarens arv vidare med extremt snabba modeller. Gemera ska därmed klara 400 km/h utan några förluster i vridmoment eller effekt.

För att kunna designa komponenterna i Quark har utvecklarna använt en speciell sorts stål (300 M) i vevaxeln. Samma material används bland annat i flygplans motorer och inom motorsport. Direktkylning var också ett krav för att den kompakta designen och höga effekten.