14 januari, 2022

Samarbete för hållbara båttaxitransporter i Venedig

Simrad och den Venedig-baserade båtkonstruktören Cantieri Nautici Vizianello har inlett ett innovationssamarbete för att skapa en ny generation av taxibåt som kan revolutionera transporterna i Venedig och bidra till miljömässig hållbarhet.

Pressmeddelande:

Vizianello är ett varv som är en historisk institution i Venediglagunen och inom hela den italienska varvsindustrin – och de har nu slagit samman sin kompetens med Simrad Yachting för att göra Venedigs berömda taxibåtar mer högpresterande, mindre miljöpåverkande och därför mer lämpade att använda i ”La Serenissima”.

Efter flera års forskning lyckades Cantieri Nautici Vizianello med Simradelektroniken som tillförlitlig samarbetspartner lösa ett problem som länge har präglat transporterna i lagunen: dieselmotorernas skadliga utsläpp och bullerföroreningar.

Tack vare samarbetet mellan de två företagen har Vizianellos mest berömda båtlimousin Amore, som Hollywood-stjärnor ofta väljer som exklusivt transportmedel i Venedig, nu fått ett nytt liv. Den 9 m långa båtlimousinen – vars exteriör är trogen den klassiska och eleganta designen hos taxibåtarna i mahogny – har utrustats med ett hybriddrivsystem med diesel/el som hanteras av integrationssystemet Simrad Command som kan övervaka både den endotermiska och den elektriska motorn.

Det venetianska varvet grundades för över 50 år sedan. De har samarbetat nära med den lokala kollektivtrafikmyndigheten och Venezia Turismo för att utveckla miljövänliga framdrivningssystem och kunna ta fram den här båten.

– Vi började tillverka de första hybridsystemen 2010, och sedan dess har vi modifierat och testat oss fram till dagens modell som vi även installerar i båtar av mycket mindre storlek, till exempel för venetianska lyxoperatörer och i taxibåtar, säger Moreno Vizianello, varvets vd.

Hybriddrivsystemet ombord Amore utgör en revolution för Venedig som stad. Att få bort buller och utsläpp är en stor fördel för passagerarna, men också för stadens invånare. Hybridsystemet består av en dieselmotor som kan köras fristående eller i kombination med en 30 kW elmotor och ett 23 kW batteri. I fullt elektriskt läge har båten en autonomi på cirka en timmes drift i 6–7 knop. Det här gör det möjligt att framföra båten utan utsläpp och utan buller, vilket är perfekt för korta resor genom Venedigs historiska stadskärna. För längre resor startas dieselmotorn automatiskt samtidigt som batteriet laddas.

Amore är utrustad med Simrad Command-kontrollsystemet, som med sitt användarvänliga gränssnitt möjliggör övervakning och hantering av utrustningen ombord. Command är också helt anpassningsbart och gör det möjligt att välja om en eller samtliga av båtens funktioner ska integreras, precis som i fallet med exempelvis Avanti, Vizianellos moderna hybridtaxibåt som skapats i samarbete med designföretaget Nuvolari Lenard. Där har man valt fullständig integration av all utrustning och alla funktioner ombord, från framdrivning och strömförsörjning till belysning och lotsutrustning.