Efter rekordförsäljning av den nya fritidsbåtsmodellen C-8 stänger Candela en ny runda på 24 MEURO, ledd av EQT Ventures med stöd av TED talks Chris Anderson. Pengarna används för att skala upp utvecklingen av elektriska färjor samt bygga en robotiserad fabrik. Det blir också nytt huvudkontor i Frihamnen, där Candela på våren 2022 inviger världens modernaste utvecklings- och testcenter för elbåtar.
– Vi har visat att vår bärplansteknik är nyckeln till att göra elektriska båtar kommersiellt gångbara. Vi ser ett nästan obegränsat intresse för vår nya Candela C-8 och även för de kommersiella färjor vi utvecklar, säger Gustav Hasselskog, grundare och vd för Candela.
– Det betyder mycket för mig personligen att få EQT Ventures förtroende. De är en perfekt match för Candela, och i mina ögon Europas främsta investerare. Wallenberg-sfären har 160 års erfarenhet att satsa på framgångsrika industriella verksamheter, säger Gustav Hasselskog.
Burna av datorstyrda bärplan flyger Candelas båtar över vattenytan med 80% mindre energiåtgång än konventionella fartyg, vilket för första gången möjliggör lång räckvidd i hög fart på batterier till sjöss. Tack vare bärplanstekniken går Candelas båtar också mjukare i vågor, är helt tysta och bildar minimala svall – fördelar som gjort Candela till Europas största tillverkare av elbåtar sedan introduktionen av den första fritidsmodellen Candela C-7 år 2019.
Med den större Candela C-8 som kom i höstas tog Candela steget mot storskalig produktion. Med fler än 100 order på tre månader är C-8 inte bara den bästsäljande elektriska fritidsbåten i Europa, utan säljer även bättre än många fossildrivna modeller i prisklassen. Framgångar som har lett till att finanspress som Bloomberg och Forbes hyllat Candela som sjöns motsvarighet till Tesla Model S och medier jämfört med introduktionen av Iphone.
– Candela är världens ledande teknikbolag inom elektrifiering av fritidsbåtar och fartyg. Övergången till fossilfria transporter har kommit långt på land. Tack vare Candelas bärplansteknologi kommer det nu även att ske till havs. Vi ser fram mot att stötta dem och möjliggöra massproduktion av de elektriska fartyg som vi tror kommer att ha en massiv positiv påverkan på utsläppen från sjöburna transporter över hela världen, säger Lars Jörnow, partner EQT Ventures.
Med finansieringen från bland annat EQT Ventures siktar elbåtstillverkaren på att utöka utvecklingsteamet med 300% inom kort och skala upp produktionen snabbt.
En ny, robotiserad fabrik i Stockholmsområdet ska se till att Candela når målet att bygga 400 båtar per år om två år, och ska även producera den nya bärplansfärjan Candela P-30 som företaget tagit fram tillsammans med Region Stockholm.
Candela flyttar även huvudkontoret till Frihamnen, där teknikbolaget tar plats i Magasin 2. Här bygger man också världens modernaste utvecklings- och testcenter för elbåtar med hamnanläggning och möjlighet för Stockholmarna att uppleva framtidens båtliv i en stadsnära marin miljö.
– Det känns extra fint att vi kan vara med och omvandla Frihamnen från en hamn för fossila bränslen till en innovationshub för fossilfria fartyg. På gångavstånd från stadskärnan kan vi visa stockholmarna hur deras framtidens elektriska sjötransporter ser ut, säger Gustav Hasselskog.