Hytt betyder ofta en begränsning av sikten, speciellt åt sidor och akterut. Våra testbåtar är däremot lysande undantag. Här får man nästan känslan av att sitta i en öppen båt.
Text & foto: Lars H Lindén
Dagens hyttbåtar har utvecklats till eleganta familjebåtar med god komfort, fina inredningar och moderna bottenformer. Två intressanta nyheter är turkiska Dromeas D28 SUV och Nimbus minsta hyttbåt med beteckningen C8. Sistnämnda har samma skrov och kojutrymme föröver som populära Nimbus T8 som kom för ett par år sedan.
Både Dromeas D28 SUV och Nimbus C8 har nästan samma huvudmått och är byggda för utbordare. En annan gemensam nämnare är en stegbotten som gör att båtarna kan utrustas med ganska måttliga motorstyrkor från 250 hk.
Den behagligaste och snålaste farten ligger mellan 25 och 30 knop och där är förbrukningen cirka 1,7 lit/Nm med en 250-hästare. Det är en hel del kan tyckas, men vikten för dessa sjöklara båtar ligger på mellan 2 500 och 3 000 kg.
Tyngden må vara en nackdel när man ser till förbrukningen, men en stor fördel i sjön. Båda dessa hyttbåtar går mycket lugnt och tryggt i sjön och det var inte ofta vi fick slå av på farten när vi mötte större vågor. Toppfarten med en 250-hästare ligger på runt 40 knop.
Båda modellerna har en stor hytt på hela 3 meter i längd och med skjutbara sidodörrar på var sida. Ståhöjden i hytten är cirka 2 meter. I två fåtöljer och en soffa sitter fyra till fem personer riktigt bekvämt. Under fördäcket har båda en dubbelkoj samt ett separat toalettrum.
Sammanfattningsvis är detta två bekväma hyttbåtar som passar vårt nordiska klimat. Dromeas D28 SUV har en betydligt lägre prislapp, men en ganska mager standardutrustning. Nimbus C8 kostar betydligt mera, men är i det närmaste fullutrustad med bogpropeller, trimplan, toalett, färskvattensystem och navigationsutrustning.
Båtarnas sjöegenskaper får plus och minus med deras stegbottnar. Plus för en snäll planingströskel med god sikt och att båda rör sig lugnt och stabilt även i lite tuffare sjö. I vissa farter runt 8–10 knop kan man dock känna vissa vibrationer i deras skrov, det beror förmodligen på allt vatten som skall passera deras speciella stegbottnar i planingsskedet. Nimbus C8 var standardutrustad med automatiska trimplan, som ger en något lugnare gång. När det gäller motorstyrkan på dessa båtar hyttbåtar, så känns det som en 300-hästare är det mest optimala valet.
Dromeas D28 SUV – mycket hytt för pengarna
Turkiska Dromeas är ett helt nytt båtfabrikat på den nordiska marknaden. Företaget startade 2017 och har redan två skrov på 28 och 33 fot samt en 38-fotare är på gång. Vår testbåt är en 28-fots hyttbåt där den invändiga längden är hela 320 cm och en största ståhöjd på över 2 m. En stor och rymlig hytt för att vara en 28-fotare och ändå har båten hyggliga skarndäck på var sida. Övriga däcksytor kan konfigureras på en mängd olika sätt beroende på användningsområde med till exempel flera sittplatser, soldäck eller en wetbar bakom hytten.
Som standard har båten ett mindre fördäck föröver med hyggliga räcken och plats för en soldyna ovanpå förkabinens ”nödutgång”. Det extramonterade ankaret längst fram är inget vi rekommenderar om man vill komma ombord förifrån på ett enkelt sätt. Skarndäcken på var sida är cirka 25 cm breda och man går tryggt till den aktre sittbrunnen via höga fribord längs sidorna. Något flera handräcken längs den aktre delen hade varit önskvärt. Plus däremot för stora och smarta fack på var sida i den aktre sittbrunnen. Perfekt för tampar, fendertar mm.
En annan liten finess är en så kallade dive-door på styrbordssidan, en öppningsbar ”dörr” som inte bra gör det lättare att komma ombord, utan även praktisk vid bad m m. I den aktre sittbrunnen finns en fällbar aktersoffa framför motorbrunnen, och bakom hytten kan man välja mellan en s k wetbar med handfat, spis mm, eller en extra soffa. Väljer man inget av detta får man en riktigt stor sittbrunnsyta.
Hytten har breda, skjutbara sidodörrar på var sida som gör det enkelt att passera, cirka 150 cm höga. Både i tak och akterdel finns öppningsbara luckor och längs sidorna stora vindrutor som ger perfekt sikt. Förarplatsen har mycket god plats för navigationsinstrument, radio, strömbrytare mm. Ställbar ratt finns som extra. Enda missen är en alldeles för liten fotplatta. Fåtöljerna i testbåten var kanske inte de bekvämaste i denna typ av båt, men kommer att bytas ut till en mera ergonomisk modell enligt generalagenten. Under de båda fåtöljerna kan ett 42-liters kylskåp monteras.
Akter om fåtöljerna en hygglig bred soffa och framför allt en god volym jämfört med Nimbus.
Om babord kliver man ner i förruffen via en cirka 45 cm bred skjutbar dörr. Dubbelkojen föröver är nästan 2 m lång och samma mått har även den bredast delen. Separat toalettrum om styrbord med 170 cm ståhöjd och fullt godkänd rymd när man stänger dörren. Men det mesta härinne är extrautrustning som vi rekommenderar att man väljer, ty det är inte alltid så lätt att eftermontera. Standarden i denna del av båten enkel, men fullt godkänd.
Dromeas D28 SUV är byggd för utbordare på upp till 400 hk. Testbåten var utrustad med två 200 hk som gav en toppfart på strax över 45 knop. Farten är inga problem, båten känns mycket stabil i dessa höga farter, men förbrukning och vissa bullervärden från de båda motorerna och resonans i förskeppet ger lite höga värden. Lägsta förbrukning vid planande fart ligger på 2 lit/Nm. En singel 300 hk tror vi är det optimala alternativet för denna båt.
Nimbus Commuter 8 – elegant och ”nyckelfärdig”
För ett par år sedan presenterade Nimbus en 8-meters tenderbåt med beteckningen T8. En öppen modell som kan kompletteras med ett stort tak över förarplats och soffgrupp.
Tender 8 blev och är en försäljningssuccé och nu har tillverkaren valt att ta fram en hyttbåt på samma skrov. Från fören och till förarplatsen är de båda modellerna identiska med en elegant och komfortabel inredning under fördäcket. Via en skjutdörr i svart plexi kommer man ner i en ”välkomnande” sovkabin med snygga textilier, träarbeten, och mycket fin belysning. Dubbelkojen är nästan 2 m och sitthöjden i akterkant goda 92 cm. Om babord kan man välja till en liten diskho och färskvattenkran. Om styrbord ett separat toalettrum, lika elegant inredd som den övriga kabinen. Här är manuell toalett, handfat och en stor spegel standard. Smart med mätare som visar toatankens volym.
Även förarplatsen är identisk på T8 och C8. Ställbar ratt, en stor och bekväm fotplatta och genomtänkt placering av reglage, instrument och brytare. Om babord i höjd med förarplatsen kan ett fällbart gasolkök monteras.
Hytten är hela 3 m lång invändigt och nästan 1,5 m bred. Största takhöjd nästan 2 m. Man kommer in eller ut via 78 cm breda sidodörrar på var sida och båda har ett låsbart ventilationsläge på cirka 10 cm. Smart! De båda fåtöljerna är bekväma och vändbara, men sitter något för lågt. En detalj som försämrar sikten föröver, speciellt när soldynan är monterad på fördäcket. Men förmodligen har man valt denna höjd för att de som sitter i aktersoffan skall få en hygglig sikt föröver – det är inte så vanligt i hyttbåtar.
I taket finns två stora glasrutor och den främre är öppningsbar. Båda kan täckas invändigt med smarta rullgardiner. Även den bakre vindrutan är öppningsbar från både in- och utsidan. Hela denna sektion fälls uppåt. Under taket ovanför förarplatsen finns gott om plats för montering av högtalare eller andra instrument.
Utvändigt är de båda testbåtarna nästan identiska föröver med bra handräcken, ankarbox och plats för en soldyna på ”nödluckan” ovanför förkabinen. Båda har även en mycket bra fribordshöjd invändigt på cirka 65 cm som gör det säkert att passera längs skarndäcken. Men en stor fördel i nya Nimbus C8 är handräcken som går hela vägen från för till akter.
Den aktre sittbrunnen på Nimbus C8 är något begränsad på grund av den långa hytten, men här finns en liten soffa. Bord och vattenskidbåge är extra, men vi rekommenderar absolut att investera i den kraftiga bågen som ett skydd mot motorn och som ett utmärkt handräcke.
Nya Nimbus C8 är byggd för samma motorstorlekar som Tender 8, det vill säga utbordare på mellan 250 och 300 hk. Vår testbåt var utrustad med en 250 hk Mercury som gav en toppfart på strax över 40 knop. Den klart trevligaste marschfarten ligger i fartområdet 28–30 knop. Här har man även den lägsta förbrukningen och riktigt bra bullervärden inne i hytten.
När det gäller den öppna Tender 8 är 250 hk en perfekt styrka, men hyttbåten C8 tar lite längre tid på sig att komma upp i planing, förmodligen beroende på ett större luftmotstånd. En 300 hk kan vara ett bättre val på nya Nimbus C8.
Fakta Dromeas 28 SUV och Nimbus C8
Båt och modell | Dromeas 28 SUV | Nimbus C8 |
Längd ö.a. | 8,35 m | 7,93 m |
Bredd | 2,70 m | 2,55 m |
Vikt utan motor | Ca 2390 kg | Ca 2300 kg |
Rek. Motorstyrka | 250 – 400 hk | 250 – 300 hk |
Max. belastning (C) | 9 pers. | 8 pers. |
Bränsletank | 340 liter | 240 liter |
Färskvattentank | 90 liter | 50 liter |
Ca-priser: | ||
Med 250 hk | 1 090 000 kr | 1 420 000 kr |
Med 300 hk | 1 115 000 kr | 1 460 000 kr |
Med 2 x 200 hk | 1 311 000 kr | — |
NÅGRA VIKTIGA MÅTT I CM
Båt | Dromeas 28 SUV | Nimbus C8 |
Höjd ovan vattenyta | Ca 300 | Ca 315 |
Hyttens inv. mått, l x b | 320 x 135 | 305 x 147 |
Ståhöjd i hytt | 180 – 205 | 186 – 197 |
Kojplats | 195 x 197 | 195 x 190 |
Höjd i toalettrum | 170 | 140 |
Taklucka, öppning | 70 x 75 | 80 x 90 |
Sidodörrar, h x b | 152 x 75 | 150 x 78 |
Mera information och tabeller på: www.batliv.se
TESTRESULTAT
Båt | Dromeas 28 SUV | Nimbus C8 |
Motor i test | Mercury 2 x 200 hk | Mercury 250 hk |
Motortyp – volym | 2 x V6 – 3,4 liter | V8 – 4,6 liter |
Vikt i kg med testmotor | Ca 2910 kg | Ca 2600 kg |
Propeller i tum | 18 Enertia Eco | 18 Revolution |
Toppvarvtal i test | 5400 | 5700 |
Toppfart i knop | 45,4 | 41,2 |
Liter/sjömil vid: | ||
40 knop | 2,50 | 2,05 |
35 knop | 2,15 | 1,88 |
30 knop | 2,00 | 1,64 |
25 knop | 2,55 | 1,77 |
20 knop | 3,85 | 2,95 |
15 knop | 4,20 | 3,10 |
Ljud i decibel (A) vid: | ||
40 knop | 80 | 78 |
35 knop | 79 | 77 |
30 knop | 77 | 76 |
25 knop | 75 | 74 |
15 knop | 75 | 73 |
Anmärkningar: Mätningar har genomförts med 2 personer ombord. Ljudvärden är mätta vid förarplats med öppen taklucka och stängda dörrar. Samtliga mätningar är genomförda i september 2021. Lufttemperatur +18ºC.
Tack för bra test av Dromeas D28 SUV och Nimbus C8!
Hello
The fuel consumption of the Dromeas 28 SUV at 30 knots: 2.0 L/NM is the global consumption (addition of the 2 engines) or the consumtion per engine (that means 4.0 L/NM)?
Thanks