Det råder inga tvivel – elmotorerna kommer i enorma mängder till den marina marknaden inom kort. Utombordare, inombordare, segelbåtsdrev och helt nya tillämpningar är på gång.
På världens största utställning för båttillbehör – Metstrade i Amsterdam – är eldrift den absolut starkaste trenden.
Trots att det på grund av den rådande pandemin är ovanligt ont om kinesiska utställare på Metstrade (METS) 16–18 november så kan ingen besökare missa den massiva nyhetsfloden av elmotorer i alla storlekar. På mässan visades elmotorer från Norge (bland de ledande i branschen), Tyskland, Serbien, Österrike, Kina och många fler länder. Alla med siktet inställt på en förväntad elektrifiering även av båtlivet.
Många av utställarna var relativt nya och fler helt okända för båtbranschen. Det gör att det finns all anledning att vara försiktig och tänka efter före innan det är dags att satsa på eldrift i båten. Elmotorer i sig är knappast någon nyhet och en relativt billig motor. Framdrivningssystemet med drev eller en utombordarrigg är däremot både dyrt och komplicerat.
Några av de frågor man som kund bör ställa sig är:
Är det ett seriöst företag som står bakom elmotorn?
Finns det service och garantivillkor?
Är produkterna korrekt CE-märkta?
Vem är distributör för produkterna?
Norge är ett föregångsland inom eldrift. Där finns sedan en tid rekommendationer för bland annat brandsäkerhet i litiumjonbatterier i båtar, ett ämne som är relativt outforskat. Denna typ av batterier bör man vara försiktig med och ha en korrekt installation, särskilt i båtar.
Flera av de motorer som visades på METS var mer eller mindre prototyper. Tydligast framgick det av en motor som monterats inuti ett motorhus och kåpa från en Suzuki utombordare. Passformen var inte helt perfekt, för att uttrycka det milt.
Det finns dock ett antal företag som seriöst har satsat på att ligga i framkant av utvecklingen. Torqeedo är det mest kända exemplet, men även norska Seadrive och ett par andra företag har kommit långt.
På METS visades, för första gången i Europa, en eldriven utombordare för planande båtar. Det är Vision Technologies motor, som visades i en version som stämmer väl överens med den version som ska serietillverkas. Bolaget som utvecklat motorn är kanadensiskt och siktar i första hand in sig på den Nordamerikanska marknaden, men motorn som är på motsvarande 180 hk ska även säljas i Europa, Priset i USA landar på cirka 550 000 kr plus moms. Då ingår ett 65 kWh litiumjonbatteri från österrikiska Kreisel. Batteriet väger 450 kg.
Lars-Åke Redéen