Den finländska båtbyggaren Elwood Boats lanserar en handbyggd eldriven elbåt, Elwood 950e MC (Mid Cabin). Båten drivs med poddar från Oceanvolt.
Båten har designats av Elwood Boats vd Pasi Virnes och Chief Designer Jarmo Häkkinen. Entreprenören Pasi Virnes har en bakgrund inom ingenjörsföretag och etablerade Boats för ett par år sedan. Hans vision är att bygga båtar med samma känsla och själ som traditionella elbåtar, kapabla att glida fram genom vattnet med så liten miljöpåverkan som möjligt.
Elwood 950e är resultatet av ett samarbete mellan två finska företag, Elwood Boats och Oceanvolt, som levererar drivsystem och batteri till båten. Oceanvolt har tidigare lanserat sin egen elbåt med namnet Q30.
De bärande detaljerna i strukturen och designen i Elwood är av björk och furuplywood. Argumenten för att välja de materialen är att båten blir återanvändbara samtidigt som de ger god styrka och är lätta att arbeta med. Elwood 950e väger 2 170 kg och är godkänd för åtta passagerare.
Framdriften sköts med två Oceanvolt SD10 (10 kW) elektriska segelbåtsdrev och motorer och ett 57,6 kWh LiFePO4 batteripack. Hela systemet arbetar vid 48V.
Båten har en räckvidd på upp till elva timmar och 80 Nm vid sju knop. Räckvidden vid toppfarten 13 knop är 35 Nm. En portabel generator kan förlänga räckvidden, men för väldigt många räcker det att kunna köra 80 Nm på en dag.
Ombord finns en förkabin med två dubbelkojer, en midkabin och en akterkabin som också den har två kojer.
Även mindre modeller är tillgängliga från tillverkaren: Elwood 550e, Elwood 650e och Elwood 750e.
Fakta Elwood 950e
Längd: 9,5 m
Bredd: 2,3 m
Djup: 0,7 m
Vikt: 2 170 kg
Personer: 8
CE-klass: C
Motor: 2×10 kW saildrives
Batteri: 57,6 kWh
Toppfart: cirka 13 knop
Räckvidd: 80 Nm vid 7 knop
Pris: 199,000 Euro (inkl. 24% moms)
Info: www.elwood.fi