Den engelska båtbyggaren Cockwells Modern & Classic Boatbuilding förnyar sin serie med motorbåtar. Premiären hölls på årets Southampton International Boat Show i september, där bland annat planerna på en hybridmodell visades.
Den första modellen med hybridframdrift blir Hardy 42 Hybrid. Båtmodellen bygger på Hardy 42, som har producerats i 18 år. Dessutom visades planerna på två andra, nya modeller med Hardy 45 och Hardy 53.
Varvet har strävat efter att få fram en båtserie som kombinerar klassiska linjer med snygg och modern stil. Den nya båtserien är på 21–60 fot och känns snabbt igen som Hardy men är samtidigt rejält uppdaterade. De kan också utrustas med ett antal lösningar och tillval för respektive köpare.
Tidningen Motor Boat & Yachting har redan utsett Hardy 42 till ”The serious cruiser’s choice”. Båten ska enligt tidningen ha goda sjöegenskaper och en fart på över 25 knop med standardmotoriseringen 2xYanmar 6LY à 440 hk med axeldrift.
Hybridversionen har en toppfart på 15–16 knop med dieseldrift. Den ekonomiska marschfarten ligger på cirka åtta knop, vilket ger en räckvidd på 600 Nm med 2 000 liters tankar.
Vid ren eldrift är maxfarten endast sex knop och batterierna räcker inte särskilt länge. Vid en lugnare marschfart på 4,8 knop ger en batteribank på 200 Ah upp till två timmars tyst körning. Elmotorn är på 20 kW elmotor och båten är utrustad med en 22 kW generator som kan hjälpa till att ladda batterierna som är på upp till 48V 400 Ah litiumjonbatterier.
Prisnivån för dessa stöddiga och havsgående båtar är knappast låga. 42 Hybrid kostar 954 000 Pund plus moms, motsvarande 14 Mkr med svensk moms. Oberoende av version så ligger en stor del av kostnaden på motoriseringen.
Bygget av Hardy 42 nr 31 är på gång vid varvet. Det är en allvädersbåt designad av Andrew Wolstenholme. Båten byggs med hybridsystem och ett digitalt system för övervakning och hantering av alla båtens system. Navigeringen sköts med 16” Raymarine skärmar vid den inre förarplatsen och på flybridge.
Andrew Wolstenholme ska även fortsätta samarbetet med varvet för att förändra helt nya Hardy 45 och Hardy 53.
Fakta Hardy 42 Hybrid:
Längd: 14 m
Längd skrov: 12,8 m
Bredd: 4,3 m
Djup: 1,2 m
Vikt: 14 ton (torrvikt)
Bränsle: 1 710 liter
Vatten: 550 liter
Motorer: 2xYanmar 6LY à 440 hk med axeldrift
Hybridmotor: 20 kW elmotor, 22 kW generator
Batterier hybrid: 48V 400 Ah litiumjonbatterier
Kojer: 7
Pris Hardy 42 Hybrid: 14 Mkr med svensk moms
Engelska priser på de övriga modellerna:
The price of a standard Duchy 27 is £154,400 (excluding VAT)
The price of a standard Duchy 35 is £385,800 (excluding VAT)
The price of a standard Duchy Sport is £422,000 (excluding VAT)
The price of a standard Hardy 42 is £795,000 (excluding VAT)
The price of a standard Hardy 45 is £900,000 (excluding VAT)
The price of a standard Hardy 53 is £1,300,000 (excluding VAT)
Info: www.cockwells.co.uk
DUCHY SPORT PRINCIPAL DIMENSIONS
Length overall | 11.2m / 36ft 9in |
Length waterline | 9.4m / 30ft 10in |
Beam | 3.2m / 10ft 6in |
Draft | 0.57m / 1ft 10in |
Displacement | 7.5 tonnes fully loaded |
Engine | Twin 370hp Yanmar 8LV |
Maximum speed | 39 knots |
HARDY 45 PRINCIPAL DIMENSIONS
Length overall | 14m / 46ft |
Length waterline | 12.8m / 42ft |
Beam | 4.4m / 14ft 4in |
Draft | 1.16m / 3ft 10in |
Displacement | 13.8 tonnes |
Engine | Twin 440hp diesel |
Maximum speed | 28 knots |
HARDY 53 PRINCIPAL DIMENSIONS
Length overall | 16.16m / 53ft |
Length waterline | 15.3m / 50ft |
Beam | 4.9m / 16ft 1in |
Draft | 1.4m / 4ft 6in |
Displacement | 24.6t (fully loaded) |
Engine | Twin 725hp diesel |
Maximum speed | 25 knots |