Nu är det klart hur Sveriges nya isbrytare ska se ut. För första gången visar Sjöfartsverket designen på Bottenvikens giganter. De nya isbrytarna kan bryta bredare isränna, manövreras enklare och byggs för att kunna drivas fossilfritt. Idag går en intresseförfrågan (RFI) ut till tänkbara leverantörer inför bygget av fartygen.
– Isbrytarna är viktiga för Sveriges näringsliv. Utan isbrytning riskerar norrländska hamnar att hålla stäng upp till 130 dagar om året, säger Katarina Norén, generaldirektör på Sjöfartsverket.
Tre av Sjöfartsverkets fem nuvarande isbrytare är snart 50 år gamla och behöver bytas ut för att undvika större haverier. Därför har Sjöfartsverket tillsammans med den finska motsvarigheten Trafikledsverket under ett års tid arbetat med designen av framtidens isbrytare. Nästa sommar ska arbetet vara helt klart och i bästa fall kan den första nya isbrytaren vara i drift 2027.
Mycket är fortfarande hemligt, men de nya isbrytarna ska klara att bryta en 32 meter bred isränna istället för dagens 24 meter. Då kan norrlandshamnarna ta emot de nya och större lastfartygen. Manövreringen av de nya isbrytarna blir enklare med möjlighet att bryta is vid gång både förut och akterut. Och förstås kan de drivas fossilfritt.
– Vi bygger för framtiden och fartygen blir toppmoderna. Men exakt vilket bränsle vi ska välja är inte klart, säger Katarina Norén.
Finansieringen av de nya isbrytarna är heller inte klar. Kostnaden för investeringen presenteras nästa sommar och beräkningar visar på 1,4 till 2,0 miljarder kronor styck, vilket är väsentligt billigare än tidigare kalkyler. Sjöfartsverket föreslår att finansieringen tas via den nationella infrastrukturplanen där kostnaderna för vinterhållning av vägar och järnvägar redan finns.
– Vi kommer stå redo nästa sommar att påbörja upphandlingen om finansieringen är klar, säger Katarina Norén.