Greenline presenterar ännu en rejäl bobåt för den som gillar större flybridgemotorbåtar. 58 Fly är det senaste tillskottet, en båt som får premiär hösten 2022.
Greenline har länge gjort sig ett namn som föregångare med hybridsystem för framdriften i motorbåtar. Helt nya 58 Fly placerar sig storleksmässigt mellan den senaste nyheten, 48 Fly, och flaggskeppet 68 Ocean Class.
58 Fly markerar också ett nytt samarbete mellan Greenline Yachts, Marco Casali från Too Design och konstruktörsfirman MICAD. Casali står för exteriören med sin rena linjer.
Båten har ett huvuddäck med pentry akterut och en stor salong, allt byggt i samma nivå. Här finns stora utrymmen för gemenskap och avkoppling. Förarplatsens stolar kan vändas 90 grader så att alla kan sitta runt det stora matbordet och samtliga får då även fri utsikt.
För den som vill skräddarsy sin 58-fotare med tillbehör finns goda möjligheter till detta. Med en hydrauliskt höj- och sänkbar badplattform med en kapacitet på 500 kg.
Flybridge levereras som standard med en radarmast monterad i aktern. Den som vill ha extra bra solskydd kan köpa till en T-Top i kolfiber, här finns även en välutrustad wet bar, en dinette och extra platser för den som vill solbada eller bara koppla av. Även på fördäck finns ett fint solutrymme med flera sitt- och liggplatser.
I standardutförandet har båten tre kabiner, två badrum och walk-in-closets för både ägarkabinen och VIP-kabinen. Ägarkabinen sträcker sig midskepps över hela båtens bredd med 1,96 m ståhöjd. Den som vill kan även få plats med en kabin för eventuell besättning i båtens aktre utrymmen.
För att hantera elförbrukningen ombord har båten elva solpaneler arrangerade på tvärs över flybridge. Dessa ger totalt 3,6 kW för att minimera behovet av att köra generatorn. Båtens hybridsystem med två 25 kW motorer bidrar också till elförsörjningen.
Standardmotorerna är 610 eller 715 hk Cummins dieselmotorer, båda med Hybrid Drive. Det finns också ett alternativ med enbart diesel och 2×1 000 hk Caterpillar, vilket ger en toppfart på 30 knop. Cumminsmotorerna 715 med Hybrid Drive skjuter på 58 Fly till en toppfart på 26 knop och en marschfart på 20 knop. Med enbart eldrift är marschfarten 6 knop och räckvidden 30 Nm vid full laddning.
Viktbesparing är viktigt för att öka räckvidden och motorernas effektivitet eftersom varje ton vikt motsvarar 1 knops fart, enligt Greenline. 58 Fly har därför kolfiber i delar av båten medan ett lättviktsmaterial används i övriga delar.
Fakta Greenline 58 Fly
Längd: 18,2 m
Bredd: 5,12 m
Djup: 1,0 m
Vikt: 30 ton
Bränsle: 2 500 liter (3 500 liter tillval)
Vatten: 600 liter
Motorer: 2xCummins 610/715 hk (Hybrid Drive med
dubbla 25 kW elmotorer) eller 2×1 000 hk Caterpillar
Info: www.greenlinehybrid.com
Info: www.greenlinesweden.se/
Är det här journalistik eller bara reklam. Marknaden för 30 miljoners båtar borde vara rätt begränsad?
Journalistik om lyxiga båtar.
Om man köper en sån har man mer pengar än förstånd!