Volvo Penta utökar funktionaliteten i nästa generations EVC Electronic Vessel Control (EVC). Systemet kan nu hantera hela företagets serie med bensinmotorer samt D8 dieselmotorer. Planen är att EVC 2 även ska kunna hantera dieselmotorerna D11, D13 och D16.
Volvo Pentas elektroniska styrenhet EVC introducerades 2003. Den var banbrytande och full av finesser. En större uppdatering av EVC 2 kom tillsammans med nyheterna D4-D6. Bland finesserna märktes en ny elektronisk arkitektur för snabbare uppdatering och diagnostik samt nya funktioner.
EVC-systemet har gjort det möjligt för företaget att integrera lösningar som till exempel Joystick Docking, Dynamic Positioning System och Glass Cockpit. Det är även en förutsättning för företagets filosofi med ”easy boating” för att göra båtlivet enklare oh mer lättillgängligt.
Tidigare har EVC 2 bara funnits till dieselmotorerna D4-D6, men finns nu alltså till samtliga bensinmotorer och D8 diesel. 2022 lanseras det även för de stora dieselmotorerna D11, D13 och D16.
Bland finesserna märks:
Joystick Driving för bensinmotorer. Inte minst vid dubbelinstallation är detta en klar fördel för föraren. Integreras fullt ut med Volvo Penta autopilot.
Onboard Maintenance Assistant är en nyhet för att sköta underhåll och service. Ger data och diagnos i realtid.
EVC 2-plattformen har en enda kontaktpunkt för motordiagnos och mjukvaruuppdateringar, oavsett hur många motorer båten har. Systemet innehåller även ”Next-generation diagnostics”.
EVC 2 har en modern arkitektur som gör att båtbyggare kan hantera hela byggprocessen inklusive order, tillverkning och leverans.
I framtiden blir EVC 2 den främsta kontaktpunkten för att kolla båtmotorns kondition och för att lägga till finesser med mera.