Slipning, torrskrapning, blästring med sand eller kolsyra och gelbehandling med skrapa. Det är metoderna som lyfts fram i en ny rekommendation för sanering av bottenfärg, av bland andra Transportstyrelsen.
– Följer man den är risken att sprida farliga ämnen omkring sig vid sanering mycket liten, säger Lina Petersson, miljöhandläggare på Transportstyrelsen.
För att inte giftiga ämnen, som till exempel det numera förbjudna tributyltenn (TBT), ska spridas i naturen gäller det att sanera båtbottenfärg på rätt sätt. I en ny rekommendation som vänder sig framför allt till båtägare, båtklubbar och andra verksamhetsutövare, presenteras riskminskande åtgärder för att sanera färgen säkert.
– Vi har många båtklubbar som har väntat på Skrovmålets rapport och det är positivt att saneringsmetoderna som utvärderats är de metoder som många båtklubbar redan använder sig av. Det är också positivt att de flesta båtklubbar redan tillämpar skyddsåtgärderna vid sanering, säger Carl Rönnow, sakkunnig miljö och hållbarhet på Svenska Båtunionen (SBU).
Skrovmålets rekommendation ger enbart svar på frågan hur en båt ska saneras, men inte när den ska saneras. Många båtklubbar har länge efterfrågat besked i denna fråga från nationella myndigheter och SBU hade förväntat sig ett svar i och med Skrovmålet.
– Beslut om åtgärder för båtklubbarna och deras medlemmar kommer även fortsättningsvis att hanteras av kommunerna, vilket innebär att båtklubbarna kan komma att behandlas olika även om de verkar i samma vattenområde, säger Carl Rönnow.
Fyra metoder pekas ut som lämpliga för borttagning av bottenfärg. Dessa är slipning, torrskrapning, blästring med sand eller kolsyra och gelbehandling med skrapa.
Viktiga åtgärder att följa
Till metoderna följer en lista över nödvändiga åtgärder (se faktaruta), som till exempel att täcka marken, använda skyddsutrustning och samla upp allt material som kommit i kontakt med färgrester.
– En förutsättning för att de rekommenderade metoderna ska vara säkra för den som utför saneringen och för miljön är att alla åtgärderna följs noggrant, säger Lina Petersson.
Den nya rekommendationen bygger på en studie av Research institutes of Sweden (RISE), som Transportstyrelsen har låtit ta fram. Vid en färgsanering som utförs på rätt sätt kan mer än 98 procent av färgpartiklar och biocider samlas in och omhändertas, visar mätningar i studien.
Bakom rekommendationen står förutom Transportstyrelsen även Naturvårdsverket, Havs- och vattenmyndigheten, miljöförvaltningen i Stockholms stad och Statens geotekniska institut. Även Kemikalieinspektionen och Arbetsmiljöverket har bidragit i arbetet.
FAKTA
Åtgärder vid sanering av bottenfärg
- marken under båten täcks.
- vind- och regnskyddad miljö skapas runt båten.
- miljö med undertryck skapas vid blästring.
- personlig skyddsutrustning används.
- färgdamm, färgrester, blästermedia och annat material som kommit i kontakt med färgrester och damm samlas upp och hanteras som farligt avfall.
- farligt avfall hanteras på rätt sätt och lämnas till godkänd avfallsmottagare.
- människor och djur i omgivningen skyddas.
Källa: Pressmeddelande från Transportstyrelsen.
Bildtext: Transportstyrelsen rekommenderar slipning, torrskrapning, blästring med sand eller kolsyra och gelbehandling med skrapa för sanering av bottenfärg. Foto: Anna Kassander/Transportstyrelsen.