Det svenska teknikföretaget Candela, som bygger eldrivna bärplansbåtar, lanserar en elmotor som de tror kommer att revolutionera fritidsbåtslivet.
Stockholmsföretaget Candela är kända för sina banbrytande elbåtar, som med hjälp av bärplan ”flyger” över vattenytan med minimal friktion och därmed kan köra både långt och snabbt på batterier. I Stockholm sjösätts bärplansfärjan Candela P-30 nästa år och den bästsäljande fritidsbåten C-7 är i toppen av elbåtsförsäljningen i Europa.
Nu tar Candela steget vidare och lanserar Candela C-POD. Det är en egenutvecklad båtmotor som, enligt tillverkaren, med god marginal blir världens mest effektiva.
På konventionella utombordare sitter motorn ovanför vattnet i en låda och driver propellern med hjälp av axlar och växlar, vilket innebär energiförluster. Candela placerade i stället två egenutvecklade, kompakta elmotorer under vattnet i ett torpedliknande, hydrodynamiskt hus. De två motroterande propellrarna sitter direkt på motoraxlarna vilket gör C-POD mer effektiv än någon annan båtmotor, vare sig de är el- eller bensindrivna.
För att lyckas behövde ingenjörerna ta ett omtag på elmotordesign. Volymen på en elmotor bestäms inte av effekten, utan av vridmomentet. Ju mer vrid, desto större motor. Effekten bestäms i sin tur genom att man multiplicerar vridmoment med varvtalet. Candela C-POD:s elmotorer fick därför högre varvtal och lägre vridmoment, för att kunna göras kompaktare. För att komma runt problemet med kavitation runt propellern – som inträffar när propellerbladen snurrar snabbare än 45 m/s – gjordes propellrarna mindre och dessutom fördelades dragkraften på två, motroterande propellrar.
Utan växelhus och med få rörliga delar får Candela C-POD dessutom en nästan obegränsad livslängd. Dessutom är motorn torr – ingen olja används till smörjning.
Bildtext: Tillverkningen av Candela C-POD sker i Sverige och leveranserna startar våren 2022. Motorn har en effekt på 50 kW och väger 26 kg