19 augusti, 2021

Candela lanserar “världens effektivaste båtmotor”

Elektrisk, helt tyst och med nästan evigt liv – utan någon som helst service. Det svenska teknikföretaget Candela, kända för sina elektriska bärplansbåtar, lanserar nu en elmotor som kommer att revolutionera fritidsbåtslivet.

Pressmeddelande:

Stockholmsföretaget Candela är kända för sina banbrytande elbåtar, som tack vare bärplan flyger över vattenytan med minimal friktion och därmed kan köra både långt och snabbt på batterier. I Stockholm sjösätts bärplansfärjan Candela P-30 redan nästa år, och den bästsäljande fritidsbåten C-7 toppar just nu elbåtsförsäljningen i Europa.

Nu tar man steget vidare och lanserar Candela C-POD, en helt egenutvecklad båtmotor som med god marginal blir världens mest effektiva, alla kategorier.

– Hur skulle den ultimata båtmotorn se ut? Elektrisk, helt tyst, utan oljebyten, ingen service och med nästan obegränsad livslängd. Dessutom med minimala energiförluster, där nästan all energi från batteriet skapar framdrivning, säger vd och grundare Gustav Hasselskog.

På konventionella utombordare sitter motorn ovanför vattnet i en låda och driver propellern med hjälp av axlar och växlar, vilket innebär energiförluster. Candelas ingenjörer placerade i stället två egenutvecklade, kompakta elmotorer under vattnet, i ett torpedliknande, hydrodynamiskt hus. De två motroterande propellrarna sitter direkt på motoraxlarna vilket gör C-POD mer effektiv än någon annan båtmotor, vare sig de är el- eller bensindrivna.

– Vi behövde utmana etablerade idéer om hur liten en elmotor kan göras. Var går gränsen och varför inte mindre? Eftersom motorerna sitter under vattnet innebär en mindre motor mindre motstånd. Hade det varit uppenbart hur motorerna kan göras små men kraftfulla hade nog alla elbåtar haft motorerna under vattnet. Det gör ju hela båtmotorn enklare och tystare, säger Gustav Hasselskog.

För att lyckas behövde ingenjörerna ta ett omtag på elmotordesign. Volymen på en elmotor bestäms inte av effekten, utan av vridmomentet. Ju mer vrid, desto större motor. Effekten bestäms i sin tur genom att man multiplicerar vridmoment med varvtalet. Candela C-PODs elmotorer fick därför högre varvtal och lägre vridmoment, för att kunna göras kompaktare. För att komma runt problemet med kavitation runt propellern – som inträffar när propellerbladen snurrar snabbare än 45 m/s – gjordes propellrarna mindre och dessutom fördelades dragkraften på två, motroterande propellrar.

– Med motroterande propellrar får vi två positiva effekter. För det första: med mindre propellrar kommer kraften närmare propelleraxlarna, dvs mindre vridmoment och därmed mindre motor. För det andra har motroterande propellrar mycket högre verkningsgrad. Med en andra propeller bakom den första får vi vattenströmmen att gå rakt bakåt istället för att rotera. Bara det ger nära 15% mer räckvidd, säger Gustav Hasselskog.

Med motorerna under vattnet löser man också kylningen av elmotorerna på ett elegant sätt.

– Första hindret för att göra en riktigt kompakt och stark elmotor är värmen. Man kan ta vilken elmotor som helst och ge den tre gånger så mycket ström. Det funkar, men bara i några sekunder, sen smälter den. Med Candela C-POD har vi nästan obegränsad kylning från det strömmande vattnet, det svåra var att designa motorn så att värmen leds från lindningarna till det omgivande höljet på ett effektivt sätt, säger Gustav Hasselskog.

Alla som kört båt vet att en vanlig bensinutombordare bullrar – ofta närmare 100 decibel vid fullgas, tillräckligt för att skada hörseln. Även de elektriska utombordare som finns på marknaden låter, då växelhus och transmission ger ifrån sig skärande ljud på höga varvtal. Candela C-POD saknar mekanisk transmission och är därför helt tyst.

Utan växelhus och med få rörliga delar får Candela C-POD dessutom en nästan obegränsad livslängd. Dessutom är motorn torr – ingen olja används till smörjning. Dagens båtägare är vana att betala rejäla summor för service, oljebyten och vinterkonservering. Bensinutombordare kräver service var 100:e timme och kommersiella användare som polis, ribbåtscharter med flera byter ofta motor vartannat år. Candela C-POD är designad för mer än 3 000 timmars användning utan något som helst underhåll.

– Livet är för kort för oljebyten. Nån liter smörjolja per år har naturligtvis mindre miljöpåverkan. Men vi gick i gång på tanken att rensa ut oljan helt – att göra en torr motor, säger Gustav Hasselskog.

För den vanlige fritidsbåtsanvändaren som kör 30 timmar per år innebär det att man får en motor som håller över generationer användare.

– För våra passagerarfärjor innebär 3 000 timmars serviceintervall en lägre kostnad. Tillsammans med nära noll i drivkostnad blir det billigare att köra på el jämfört med diesel. Då kan omställningen till fossilfria hav och sjöar gå fort, säger Gustav Hasselskog.

Candela C-POD utvecklades på grund av att det inte fanns en tillräckligt effektiv motor som kunde matcha Candelas nya generation bärplansbåtar, taxibåten Candela P-12, färjan Candela P-30 samt nästa generations fritidsbåtar som företaget planerar att släppa inom kort. Tack vare bärplanen förbrukar dessa 80% mindre energi än konventionella planande båtar. Candela C-PODs effektivitet ger därmed ökad räckvidd på samma batteristorlek.

Med C-POD blir Candela den första fritidsbåtstillverkaren som också gör en egen drivlina, vilket är unikt i marinindustrin. Även de allra största båttillverkarna köper motorer från tredjepartsleverantörer.

Tillverkningen av Candela C-POD sker i Sverige och leveranserna startar våren 2022, men redan nu sker förseriemontering vid fabriken på Lidingö.

– Jag trodde inte att jag skulle få uppleva att köra 30 knop i total tystnad i en motorbåt. Det är magiskt, säger Gustav Hasselskog.

Fakta Candela C-POD

Effekt:                  50 kW

Vikt:                      26 kg

Propeller:             Motroterande propellrar

Verkningsgrad:     propeller 80% (branschstandard 70%)

Livslängd:             Underhållsfri 3 000+ timmar