En elbåt som kan köras nästan oändligt med solenergi – det är drömmen som har drivit David och Alex Borton de senaste 17 åren. Sedan 2004 har teamet med far och son arbetat för att uppfylla sin vision. De har byggt flera patenterade solelbåtar under varumärket Solar Sal.
I somras genomförde de två vad som troligen är den första helt soldrivna båtresan någonsin till Alaska från Bellingham, Washington, USA.
De lämnade hemmahamnen tisdagen 25 maj i sin 27 fot långa ”Wayward Sun”, en soldriven båt med träskrov och kom fram till Ketchikan, Alaska, 13 juni. Därefter fortsatte de upp längs kusten i lugnare takt till Glacier Bay och Juneau, och avslutade resan 8 juli.
Elbåten drivs 100 procent av solenergi utan hjälp av förbränningsmotor ombord.
– Folk frågar oss alltid om vi har gas eller diesel när vi åker tillbaka, men solen går upp varje dag. Om våra batterier blir för svaga väntar vi bara, säger Alex Borton.
”Wayward Sun”, byggd av Devlin Boat i Olympia, WA, drivs av en Torqeedo Cruise 4.0 elektrisk poddrift med sex Torqeedo Power 24-3500 litiumjonbatterier. Det finns ett separat 12 V system ombord för lampor, elektronik och andra system som går på likström. De har även en växelriktare för tillfälliga växelströmsbelastningar, som till exempel när de gör våfflor” Batterierna laddas från 1 700 W solceller på båtens tak.
– Det soldrivna elsystemet har mer än överträffat våra förväntningar. Under 45-dagarspassagen från Bellingham till Glacier Bay och vidare till Juneau använde vi motorn i 38 dagar. Vi avverkade i genomsnitt 32 M per dag med en medelhastighet på 3,7 knop. Det var bara två hela dagar som vi inte reste alls på grund av hård vind eller tät dimma, säger Alex Borton.
Även under en helt mulen dag kan båten köras i 2–3 knop under dagsljus utan att dra på batterierna. Med direkt solljus kan den göra 5 knop eller mer hela dagen, utan batterianvändning.