Nimbus Group lanserar en elbåt som ska passa så många som möjligt till ett rimligt pris. Bella Zero är premiärmodellen.
Övergången till eldrift i båtar kommer att gå snabbast i de båtar som kör långsamt. Snipor och segelbåtar är idealiska för eldrift eftersom de kräver ganska lite energi för att glida framåt i vattnet när skrovet har börjat röra på sig.
Den här beskrivningen av verkligheten kan låta märklig med tanke på att flera av de elbåtstillverkare som hittills har synts mest i debatten gör snabba båtar, ofta kapabla till över 25 knop. Det är samma tendens som på bilsidan där nya producenter försöker bli först med att etablera elfordon och därmed skapa en marknadsposition. De stora tillverkarna kan tyckas hamna efter i utvecklingen, men det beror till stora delar på att de har så mycket annat att ta hänsyn till med nätverk av återförsäljare, garantier och service med mera.
Nimbus Boats presenterade sin första elbåt – Nimbus Nova 27 E-power – redan 2009. Konceptbåten hade en elmotor på 400 hk och en räckvidd på 17–20 M. 2016 lanserades Nimbus 305 Coupé E-power, som då klarade 22 M vid 5,5 knop. Elbåten kostar över 500 000 kr mer än dieselalternativet.
Bella Zero är en ny elbåt som lanseras i sommar och som tar sikte på en helt annan marknad. Den är byggd för långsamma farter och för ”normala” plånböcker. Med ett pris på drygt 400 000 kr i grundutförande är den ett alternativ för alla som behöver en båt för korta transporter.
Den slupliknande Bella Zero drivs av en 100 procent elektrisk drivlina. Motorn på 33 kW kommer från Stream Propulsion, som är ett nytt, svenskt bolag med Nimbus Group som investerare. Motorn har en kontinuerlig effekt på 33 kW (45 hk) och 47 kW maxeffekt. Den har ett 96 V (270 Ah) litiumjonbatteri på 25,9 kWh som väger 160 kg. Bella Zero är CE-certifierad och batteriet är IP67-klassat. Själva elmotorn väger 90 kg.
Motorn är placerad i en motorbrunn akterut. Det ger en tyst gång i båten samtidigt som motorn är lättåtkomlig. Batterierna sitter under den aktre sittbänken.
Körupplevelsen är lugn och odramatisk. Bella Zero glider fram utan protester, näst intill ljudlöst. Förarplatsen är lite högre placerad än resten av båten, vilket ger en bra blick framåt. Farter på 4–5 knop passar allra bäst, den som vill kan pressa upp båten över 10 knop med resultat ett räckvidden sjunker drastiskt.
I 3–4 knop har båten 800–900 minuter körtid. I 5 knop räcker batteriet till drygt fyra timmars körning, det vill säga cirka 20 M. Informationen om batteriernas laddning är tydlig på en skärm i styrpulpeten. Laddningen är enkel via 10 eller 16 A.
Skrovet är halvplanande och ganska platt akteröver. Eftersom båten inte har någon traditionell motor i mitten är durken plan och det är gott om plats med största invändiga bredd på 2,10 m. De förliga sittbänkarna är 2,20 m långa med stora stuvutrymmen.
Skrovet är bärigt och stadigt i sjön. Det är enkelt att ta sig i och ur båten via sidan, motorluckan i aktern eller via fördäcket. Durken är klädd med ett oömt plastmaterial (EVA soft floor). Förarplatsen är enkel med en stor klädd ratt.
Kostnaderna för service och underhåll lär bli låga eftersom elmotorn inte behöver någon särskild service. Bella Zero är så pass enkel att det inte heller finns mycket annat som kräver underhåll mer än normal skötsel av gelcoatytan.
Bella Zero ska visas vid destinationer som Marstrand, Smögen och Sandhamn i sommar. Den ska säljas i tre olika versioner via sajten www.bellaboats.fi
Text & foto: Lars-Åke Redéen
Fakta Bella Zero
Längd: 6,30 m
Bredd: 2,45 m
Djup: 0,50 m
Vikt: 1 000 kg (1 250 kg med motor och batterier)
Personer: 8
CE-klass: C
Motor: 33 kW effekt. 96V DC, IP67-klassad
CE-godkänd: ja
Batterier: Litiumjon 96V/270 Ah, 25,9 kWh
Räckvidd: 20 M i 5 knop
Marschfart: 5 knop
Toppfart: 11 knop
Info: https://www.bellaboats.fi/zero/