Amerikanska Brunswick Corporation har ingått ett avtal om att köpa Navico, som utvecklar och tillverkar marinelektronik. Köpesumman anges till 1,05 miljarder dollar, motsvarande cirka 8,5 miljard svenska kronor.
Brunswick står bakom varumärken som Mercury och MerCruiser. Ett resultat av förvärvet blir att Brunswick kan lägga till några välkända varumärken i sin produktportfölj: Lowrance, Simrad, B&G och C-MAP. Formellt placeras i de affärsområdet Advanced Systems Group (ASG), som även omfattar Parts & Accessories (P&A).
– Uppköpet av Navico och deras ledande varumärken kommer att öka farten till Brunswicks strategi med namnet ACES (Autonomy, Connectivity, Electrification and Shared-Access) och vår strategi att leverera nya produkter och användarbaserad teknik, säger Dave Foulkes, vd för Brunswick Corporation.
– Vi kommer att fortsätta investera i både organisk tillväxt och uppköp för att behålla vår världsledande position. Varumärkena Lowrance, Simrad, B&G och C-MAP stärker vår produktportfölj ytterligare och gör det möjligt att skapa mer integration tillsammans med båtbyggare.
Navico är ett privatägt företag med huvudkontor i Egersund i Norge och delägt av svenska Altor Fund IV samt Goldman Sachs Asset Management.
Navicos omsättning för den senaste tolvmånadersperioden blev motsvarade 5 miljarder kr.