I Sverige finns ca 700 anläggningar som servar närmare en miljon fritidsbåtar. Marinservice ställer delvis andra krav än de som gäller för exempelvis bilverkstäder, bland annat för att arbetet sker i anslutning till känslig natur.
– För att säkerställa den kvalitet som båtägarna förväntar sig, och samtidigt bidra till minskat klimatavtryck och en trygg arbetsplats, har certifieringsorganet Qvalify tagit fram en ny kravstandard – Godkänd Marinservice.
Det säger Henrik Lönnborg, chef för affärsområdet Oberoende granskning vid Qvalify AB, och den som står bakom den nya standarden för Godkänd marinservice.
Godkänd Marinservice bygger bland annat på erfarenheter från Godkänd Bilverkstad – ett ledningssystem framtaget av fordonsbranschen själva efter påtryckningar från regeringen om att säkerställa god kvalitet och kundnöjdhet. Båtbranschen däremot har saknat tydliga riktlinjer som stöd för arbetet med service, installationer, reparationer, underhåll och förvaring – fram tills nu.
Kravspecifikationen innehåller tio avsnitt som bland annat omfattar: Arbetsrutiner och utrustning, Kvalitetssäkring, Organisation, Personal, Avtal, Lagar och föreskrifter. Godkänd Marinservice täcker kort sagt in alla de områden som är nödvändiga för en marinserviceanläggning eller ett båtvarv att ha koll på.
– En certifiering enligt FR2000 eller ISO 9001 är en utmärkt grund och underlättar arbetet med att bli Godkänd Marinservice, men det är inget krav, säger Henrik Lönnborg.