16 juni, 2021

Inlandssjöpendel för gods

Den 1 juni startade Sveriges första containerpendel på inre vattenvägar mellan Stockholm Norvik och Västerås hamn. Pendeln ersätter cirka 200 lastbilar, vilket avlastar det tungt belastade vägnätet och minskar koldioxidutsläppen i regionen kraftigt. Operatör är det tyska rederiet Deymann.

Det tyska rederiet Reederie Deymann har satt in det EU-klassade inlandssjöfartyget Emelie Deymann i Mälaren på sträckan Stockholm Norvik Hamn – Västerås hamn. Det är den första inlandssjöpendeln i Sverige och den kommer att avlasta det hårt belastade vägnätet i regionen och minska koldioxidutsläppen kraftigt.

Stockholm Norvik Hamn är den containerterminal som ligger närmast Sveriges i särklass största konsumtionsområde. Stockholm Norvik har också kortare avstånd till öppet hav än någon annan hamn på ostkusten. I och med den nya inlandssjöpendeln skapas möjligheten att transportera godset hållbart så nära slutdestinationen som är möjligt.

Pendeln är det första exemplet i Sverige på det som i EU kallas det femte transportslaget, trafik med mindre EU-klassade fartyg på de inre vattenvägarna (IVV). Det EU-klassade fartyget Emelie Deymann har ett litet djupgående, är 110 m långt och har kapacitet för 208 TEU, vilket motsvarar cirka 200 lastbilar. Resan tar 15 timmar och pendeln startar med två avgångar i veckan. I framtiden kan även trafik till bland annat Bålsta och Köping bli aktuellt. Barge Transport Sweden AB (BTSA) hjälper Reederei Deymann att komma igång med trafiken i Sverige.

Stockholm Norvik Hamns containerterminal drivs av Hutchison Ports, en av världens största containeroperatörer med 53 hamnar i 27 länder.

Bildtext:


Sveriges första inlandssjöpendel startade 1 juni mellan Stockholm och Västerås.