Historien om varje ny Riva-båt är en försiktig resa i olika riktningar, som förenas i arvet från ett av båtvärldens mest kända varumärken. Riva 68 Diable ersätter klassikern Riva Diable, som i sin tur baserades på Riva Super America-skrovet.
Riva 68 Diable ska vara som en juvel i utbudet av öppna båtar under 70 fot, enligt det italienska varvet. Av linjerna på den första teckningen att döma har de lyckats. Linjerna är eleganta och svepande från för till akter. Moderna utan att sticka ut för mycket.
Projektet har letts av samma person som står för Rivas design sedan 27 år, Mauro Micheli. Han är grundare av Officina Italiana Design och jobbar tillsammans med Sergio Beretta. Dessutom har de ett samarbete med produktstrategikommittén ledd av Piero Ferrari och Ferrettis teknikavdelning.
Ett av de främsta kännetecknen för den nya modellen är en ny hardtop med en ren design som döljer den tekniska utrustningen. Den ger ett bra skydd för de centrala delarna av båten, inklusive matplatsen och förarplatsen. Hardtopen har en taklucka med tvåvägs öppningsmekanism (framåt och bakåt).
Inredningen i cockpit inkluderar två stora solskydd och två solplatser. Över matplatsen finns en automatisk Biminitopp inbyggt i taket.
Under däck är båten byggd för maximal komfort. Här finns tre kabiner för sex gäster samt ett mångsidigt och bekvämt öppet utrymme som innehåller en matplats. Kabinerna är fördelade på en masterkabin, en dubbelkabin med två enkelsängar på babordssidan och en VIP-kabin föröver. Varje kabin har eget badrum.
Priset framgår inte av pressreleasen, men det lär knappast understiga 50–60 Mkr.
Fakta Riva 68 Diable
Längd: 20,67 m
Bredd: 5,29 m
Motorer: 2xMAN V12 1 550 hk vid 2 300 rpm
2xMAN V12 1 650 hk vid 2 300 rpm
Toppfart: 37–40 knop
Marschfart: 33–34 knop
CE-klass: A
Info: www.riva-yacht.com