21 maj, 2021

IRON 827 – snabb och stabil körmaskin

Båtfamiljen IRON utökas med en fjärde modell. Detta flaggskepp på över 8 m är en snabb körmaskin med stabila egenskaper.

Järnbröderna i Göteborg har blivit kända för sin satsning på BRIG gummibåtar. Deras egen båtserie under namnet IRON kan bli en fullträff. Det konstaterade vi förra året efter en testkörning av IRON 767.

Med lanseringen av en fjärde och större modell kompletteras IRON-familjen på ett naturligt sätt. IRON 827 fortsätter med samma linjeföring och samma design med 23 graders V-botten i samarbete med Mannerfelt Design i Täby.

Det är inte helt enkelt att hitta plats på marknaden för nya båttyper. IRON är inte heller något helt nytt, men med sina snabba skrov i kombination med en helt öppen planlösning ger de en modern körupplevelse.

IRON 827 delar flera komponenter med sina mindre systrar. Styrpulpet, sittbänkar, bord och luckor är exempel på delar som är desamma oavsett båtstorlek.

Liksom systrarna saknar IRON 827 planingströskel. Båten lyfter fint ur vattnet och det är i princip bara att gasa och styra. Gången i sjön är stabil.

Standardmotorn på IRON 827 bör bli Mercury 300 hk, men den båt vi provkörde var IRON 827 R med Mercury 450R och fyrbladig Bravo1 propeller på 22 tum. Prestanda med den här accelerationsvilliga motorn är i topp. Enligt Mercurys körfakta är toppfarten 61,5 knop och kraften i hela registret är påtaglig. Det saknas aldrig effekt för att ge båten en tydlig knuff och perfekt trimning kan ge ytterligare några knop. Bränsleförbrukningen vid 22–31 knop är 1,4 lit/M och 2,0 lit/M vid 48,5 knop.

Vi provade båten i 8–10 m/sek och stundtals grov sjö en kall och solig dag i början av mars. Båttypen gör sig bäst härliga sommardagar, men köregenskaperna är inbjudande och det är riktigt roligt att dra på för fullt. IRON har riktade glasfibermattor i hela båten och byggs med handuppläggning. De går tyst trots avsaknad av dämpning i skrovet.

Intressant är att båten klarar marschhastigheter på 20–50 knop. Att köra relativt långsamt (20–25 knop) med en så här stor styrpulpet passar fint in i våra skärgårdar. Båten drar då inte upp särskilt mycket svall och man kan prata i normalt läge ombord.

Den som väljer 300 hk behöver knappast känna sig långsam. Med denna motor är toppfarten 49 knop och marschfarten som mest ekonomisk mellan 20 och 30 knop. Med tanke på att 450R är 270 000 kr dyrare än 300 hk blir valet lätt för de flesta.

Utrymmena ombord är väl disponerade. Det finns gott om stuvfack, framför allt under styrpulpeten. I aktern finns plats för fyra till sex vuxna runt ett stabilt bord med två benstativ. Även för om styrpulpeten finns flera sittplatser på fasta bänkar plus ett stort, öppet utrymme.

Förarplatsen är enkel och funktionell med en stor plotter i mitten. Alla motordata visas i plottern. Här finns plats för ljudanläggning och kompletterande utrustning. Passageraren har bra handtag att hålla sig i och runt hela båten finns olika räcken. De första versionerna av IRON hade en låg (men godkänd) tröskel ut mot badplattformen. Denna är nu upphöjd för att ytterligare säkra mot vattenflöde.

Nya och större modeller är redan på gång (1027 och 1127). Samtidigt planeras för tillval som T-Top och kupé.

 

Fakta                   IRON 827                      IRON 707

Längd:                  8,32 m                           7,12 m

Bredd:                  2,44 m                           2,44 m

Vikt utan motor:    1 450 kg                        1 150 kg

Personer:             9                                   7

Motor:                  250–450 hk                   150–250 hk

Bränsle:                302 liter                         192 liter

Pris:                     850 000 kr (300 hk)       659 000 kr (225 hk)

Info:                      www.ironboats.se

 

Näst minst i familjen

IRON 707 är den näst minsta modellen i båtfamiljen. Det är en drygt 7 m lång styrpulpet, som delar egenskaper och design med sina syskon.

Den här båten vänder sig till en större kundgrupp med sina mer måttliga prestanda. Båten gör ändå 46 knop med en Mercury F225. Den finns även med V8 på 250 hk, vilket ger en toppfart på drygt 52 knop. Förbrukningen vid 24 knop är 1,1 lit/M.

En synlig skillnad mot IRON mot 647 är att 707 har en bakvänd sittbänk och att man kan ha ett bakvänt säte.