19 maj, 2021

Folknöje och mysiga platser längs Göta kanal

Vår sista del på Göta kanal går från Bergs slussar till Motala. Vädret var på topp och flera slussar kantades av åskådare som ville se på när båtarna hanterades av båtfolk.

Bergs slussar med en stor gästhamn i mitten är väl värd en övernattning. Efter att ha sovit ut på ett av kanalens toppmoderna vandrarhem, som verkligen kan rekommenderas, och pratat med båtgrannar som undrade varför vi hade så liten båt fortsatte vi färden västerut.

Klättringen uppför slussarna gick smidigt, liksom alla andra slussmanövrar. Den lilla och lätthanterliga båten gjorde det hela enkelt, men även med större båt är själva slussningen inget att oroa sig för. Med lite förberedelser, linor och fendertar så går det som en dans. För det mesta erbjuds även en hjälpande hand och slussvakterna är ett bra stöd.

Den här delen av kanalen går genom det gamla kulturlandskapet med mycket åkermark intill vattenvägen. Det finns också gott om fina cykelvägar med många tvåhjulsburna turister längs med kanalens sidor.

Borensberg är en av de mest klassiska platserna längs ”Sveriges Blå Band”. Förutom att det anrika, röda kanalhotellet ligger här så finns även en av kanalens två manuella slussar i Borensberg, varav detta är den enda på Östgötadelen. Slussvakten tar gärna emot lite hjälp från förbipasserande för att öppna de stora slussportarna. Slussen i sig är dock inte så höga, bara 2 dm.

Efter slussen, på södra sidan, blev det stopp för fika och snack med båtägare. Bryggan dominerades av den fantastiska SK95:an ”La Morena”, som låg förtöjd vid gästbryggan och visade upp sina vackra linjer.

– Hon är ritad av Gustaf Estlander och byggd på Pabst-Werft i Berlin 1922 för en svensk beställare, berättade ägaren Nils Forsfält som seglade mot semester på Ostkusten tillsammans med Artur Forsfält och Troj Eriksson.

– Jag kommer ursprungligen från Mälarhöjdens Båtklubb i Stockholm. Efter att ha flyttat till Motala är jag med i Motala Segelklubb och Motala Båtklubb. Man behöver vara med i båda.

”La Morena” är en skönhet som bedrar. Till det yttre är hon en klassiker, men Nils har uppdaterat henne rejält under ytan.

– Det är sällan som någon seglar förbi oss. Vi har bytt allt i botten och har toppmoderna segel från UK Syversen, hon seglar fantastiskt.

En förklaring är att Nils driver företaget Spantfabriken i Motala. En process som han har uppfunnit gör det möjligt att böja vinkeljärn i syrafast rostfritt stål till spant. Båten är byggd i mörk meranti (”indonesisk teak”) med däck i fin oregon pine och en del mahogny. Däck och bordläggning är fortfarande i original med vart tredje spant i stål.

– Ytan ser ut som original, men resten är toppförstärkt.

En intressant detalj är att designern Gustaf Estlander var den tidens främsta båtkonstruktör i Finland. Det är även han som har ritat det klassiska klubbhuset hos Nyländska Jaktklubben (NJK) i Helsingfors. Beställare av båten var byggmästaren som byggde Stockholms Stadshus.

Efter en snabb färd över sjön Boren kom vi fram till Borenshults slussar och en ganska brant klättring uppför. De fem slussarna har en höjd på 15,3 m. Det tog en del tid, men vi fick tid att prata med slussande båtfolk på väg österut och följa slussningen av ”Kung Sverker”. Fartyget är byggt 1907 och trafikerar sträckan Motala – Borensberg – Motala för dem som inte har egen båt.

Efter en glass vid översta slussen fortsatte vi via Motala Ström till slutstationen för den här resan, gästhamnen i Motala. På vägen passerade vi bland annat Baltzar von Platens grav i Motala. En man vars livsverk fick bestående värde för så många.

 

Göta hotell byggdes 1908 och är en kanalens symboler.

Johan Kennås skötte den handvevade slussen i Borensberg Sluss med 2 dm höjdskillnad. Även i Tåtorp Sluss är portarna handmanövrerade.

 

Nils Forsfält hade lagt till vid slussarna i Borensberg. Deras vackra ”La Morena” är byggd i Tyskland 1922, men uppgraderad för att kunna segla riktigt snabbt. ”La Morena” är en SK95, i samma klass som bland andra ”Britt-Marie”, ”Karma” och ”Marga IV”. https://sailyachtsociety.se/la-morena/

I Borenshult slussade denna Nord West 390 från Göteborg med Gunilla Wassberg som matros. Båten har hemmahamn i Björlanda-Kile.

Gästhamnen i Motala är trevlig med ett fint hamnliv, hotell, restauranger och museum.